Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9203
Title: SCORINGإدارة مخاطر القروض باستعمال BNAدراسة حالة البنك الوطني الجزائري مديرية شبكة الاستغلال 184 ورقلة خلال الثلاثي الاول من2015
Authors: علي, بن ساحة
بن عمر, سـميـة
Keywords: إدارة المخاطر
المخاطر البنكية
مخاطر القروض
القرض التنقيطي
Risks management
Banks risks
Loan risks
Scoringloan
Issue Date: 5-Nov-2015
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى مساهمة طريقة أو نموذجscoring (القرض التنقيطي) في الحد من مخاطر القروض،ومدى إمكانية تطبيق هذه الطريقة في البنوك الجزائرية، فتم الاستعانة بالبنك الوطني الجزائري لإجراء الدراسة الميدانية، ولغرض معالجة إشكالية البحث تم التطرق إلى المنهج الوصفي التحليلي في الجانب النظري من الدراسة، أما الجانب التطبيقي استخدمت منهج دراسة الحالة. ولقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: يعتمد البنك الوطني الجزائريمحل الدراسة على الطريقة الكلاسيكية في تقييم مخاطر القروض. طبيعة نشاط المؤسسة وأقدمية علاقة بين البنك والمؤسسة عاملان مهمين في تحديد درجة الخطر للمؤسسة المقترضة.
This study goal to identify the contribution method or scoring model in attending to reduce the loansrisk, and theirapplicability in Algerian banks. As a sample, we’rechoosing the Algerian National Bank as fieldstudies, in order to resolve the problem of searchweexercised descriptive analyticalmethod in theoretical part, when the practical one, weused case studyapproach. The studyresultsincluding: National Bank of Algeria in the study depends on the classic method of assessing credit risk. Thefactors such as thenature of enterprise activity and the seniority of the relationship between the bank and the enterpriseare important to determine the loanrisks.
Description: مالية وبنوك
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9203
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benamar_Soumia.pdf2,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.