Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9243
Title: "دراسة ميدانية لعيّنة من تلاميذ المرحلة الثانوية ببلدية ورقلة "
Authors: نور الدين غندير
سليماني, علــــــــــــــي
زواويـــــد, إسماعيل
Keywords: النشاط الرياضي اللاصفي
التوافق الاجتماعي
extra-curricular sports activity
social harmony
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين ممارسة النشاط الرياضي اللاصفي و التوافق الاجتماعي لتلاميذ المرحلة الثانوية - ورقلة - وأهمية النشاط الرياضي اللاصفي في الثانوية ومدى مساهمته في إعداد الفرد الصالح من جميع جوانبه ومحاولة الوقوف على مشاكل التلاميذ في هذا السن، ووضع الأسرة في الطريق السليم نحو معرفة مكانة التربية الرياضية في المنظومة التربوية خاصة في معالجة مشاكل التلاميذ في المرحلة الثانوية كما تهدف إلى التعرف على الفروق بين الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي اللاصفي من خلال درجات التوافق الاجتماعي لديهم . إستخدم الطالبان المنهج الوصفي التحليلي لمعالجة مشكلة الدراسة ، حيث طبقا الدراسة على عينة عشوائية بلغت 120 تلميذ 60 ممارسا للنشاط الرياضي اللاصفي و60 غير ممارسا في المرحلة الثانوية لبعض ثانويات بلدية ورقلة ، كما إستخدم الباحثان الجزء الثاني لقياس التوافق الإجتماعي من مقياس التوافق النفسي - الإجتماعي الذي أعدته الباحثة المصرية " رشا عبد الرحمان محمود والي سنة 2007 م. أما عن الجانب الإحصائى فقد استخدم الطالبان معامل ألفا كرونباخ لتحقق من مدى الترابط بين عبارات وأبعاد المقياس ، كما تم توظيف اختبار " ت" "T.test " عند مستوى الدالة 0.05 لتحديد الفروق في درجة التوافق الإجتماعي بين الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي اللاصفي ، حيث توصلت النتائج إلى وجود فروق بين الممارسين وغير الممارسين للنشاط الرياضي اللاصفي دالة إحصائياً في كافة الإبعاد وهذا ما يؤكد صحة الفرضيات المطروحة. اقترح الطالبان مجموعة من التوصيات أهمها تشجيع ممارسة الأنشطة الرياضية الصفية بصفة عامة واللاصفية بصفة خاصة. والتي بدورها تساهم في خفض درجة سوء التوافق الإجتماعي وخلق السمات الإيجابية ومحاولة تحقيق التوافق الاجتماعي بكل أبعاده من خلال ممارسة الأنشطة الرياضية اللاصفية.
The study aimed to identify the relationship between physical activity extracurricular and social consensus for high school students - Ouargla - and the importance of physical activity for extracurricular in the secondary and the extent of its contribution to the preparation of the good of the individual in all its aspects and to try to stand on the students problems at this age, and put the family on the right track towards to know the status of physical education in the educational system, especially in addressing the problems of the students at the secondary level also aims to recognize the difference between practitioners and non-practitioners of extra-curricular sports activity through social consensus they have degrees. The students used the researchers descriptive and analytical approach to address the problem of the study, where according to the study on a random sample of 120 pupils 60 practitioners of sports activity extra-curricular and 60 non-practitioners at the secondary level for some secondary school in the municipality of Ouargla, as researchers used the second part of the measure of social harmony of psychological adjustment scale - Social which prepared by the Egyptian researcher " Rasha Abdel Rahman Mahmoud Weli the year 2007. As for the statistical side has students used Cronbach's alpha coefficient to verify the extent of interdependence between the phrases and the dimensions of the scale, it has also been hiring test," T.test "at the function level of 0.05 to determine differences in the degree of social consensus among practitioners and non-practitioners of extra-curricular sports activity, where the results reached to the existence of differences between practitioners and non-practitioners of extra-curricular sports activity statistically significant in all deportations and this confirms the correctness of the hypotheses put forward. The students proposed a set of recommendations including the promotion of sports activities in general classroom and extra-curricular in particular. Which in turn contribute to reducing ill degree of social harmony and create positive attributes and try to achieve social harmony in all its dimensions through the practice of extra-curricular sports activities.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية قسم النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9243
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zewawid_Selimani.pdf4,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.