Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9283
Title: دور ممارسة التربية الحركية في تطوير القدرات العقلية لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية (دراسة ميدانية لإبتدائيات مقاطعة سيدي خويلد 1 لولاية ورقلة)
Authors: جــرمــــون عـلـي
شاهدي, سارة
غـــــادة, بـشـيــــر
Keywords: التربية
الحركة
التربية الحركية
القدرات العقلية
التذكر
education
movement
movement education
mental capacity
remembrance
Issue Date: 2015
Abstract: عنوان الدراسة " دور ممارسة التربية الحركية في تطوير القدرات العقلية لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية" دراسة ميدانية لإبتدائيات مقاطعة سيدي خويلد1 لولاية ورقلة . هدفت الدراسة إلى التعرف على القيمة العلمية لأنشطة التربية الحركية ومدى قدرة المعلمين بالتأثير الإيجابي على القدرات العقلية للتلاميذ، بحيث إستخدم الباحثين المنهج الوصفي التحليلي لتحقق من فرضيات البحث التي تضمنت أن للرغبة في ممارسة التربية الحركية دور في تطوير القدرة على التذكر، وكذلك معرفة الفروق بين الجنسين في قدرة التذكر، إضافة إلى معرفة مدى مراعاة المعلم لتطوير القدرات العقلية من خلال الانشطة المبرمجة . وتمثلت عينة البحث مجموعة من تلاميذ السنة الخامسة من المرحلة الإبتدائية والبالغ عددهم 80 تلميذ و كذلك معلمين الطور الإبتدائي وعددهم 9 معلمين. إعتمد الباحثين على أدوات لجمع البيانات تمثلت في إستبيان، وإستمارة مقابلة إضافة لذلك شبكة ملاحظات كما إستخدم الطلبين إختبارين أحدهما يهدف إلى معرفة العلاقة بين الرغبة في الممارسة ودورها في تطوير القدرة على التذكر، ومعرفة أما إذا كانت الانشطة المبرمجة تراعي في تطوير القدرات العقلية للتلاميذ، والثاني يهدف للتعرف على الفروق بين الجنسين في قدرة التذكر. وإستنتج الباحثين على أن هناك تهميش لحصة التربية الحركية و أنها مادة غير معترف بها. في حين أوصى الباحثين على ضرورة الإهتمام بالتربية الحركية والنشاط الرياضي و أن من الضروري وجود أستاذ مختص في مجال التربية الحركية يشرف عليها إضافة إلى إقتراح برنامج خاص بالتربية الحركية.
The study is entitled by " The practice of movement education role in developing the mental capacities of primary school pupils ," An Empirical Study was held in Sidi Khouiled territory primary schools in Ouargla Wilaya. The study aims to identify the scientific value of movement education activities and teachers' ability to positively influence on the mental capacity of pupils, therein researchers have implemented the descriptive analytical method to prove the research hypotheses which are: firstly ,the interest in the practice of movement education affects the development of the ability to remember .Secondly, the difference between the sexes in the ability to remember. Thirdly, knowing to what extent the teacher would develop the mental capacity through the programmed activities. The research sample involves pupils group of the fifth year at primary school who were 80 pupils and primary phase teachers who were 9 .The researchers used different tools to collect data for instance: a questionnaire, an interview form including remarks space, two tests : the first aims to find out the relationship between the desire to practice and its role in developing the ability to remember and if the programmed activities help to develop mental abilities, the second aims to identify gender differences in the ability to remember. The researchers eventually assumed that the movement education session is so marginalized and even recognized. While they recommended the focus on movement education and sports activity that a specialized professor in the field of movement education should supervise a suggested movement education program.
Description: جامــــــــــعة قاصدي مرباح _ ورقلة معهد علوم وتقنيات النشطات البدنية والرياضية قسم النشاط البدني الرياضي التربوي شعبة النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9283
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gada_Chahedi.pdf8,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.