Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9306
Title: واقع المسؤولية الاجتماعية في المؤسسة الخدمية دراسة حالة مجموعة من وكالة السياحة واألسفار بورقلة
Authors: فطيمة, كاهي
بن تربح, سامية
Keywords: مسؤولية اجتماعية
وكالة سياحة
أبعاد المسؤولية الاجتماعية
بعد اقتصادي
بعد أخلاقي
بعد قانوني
بعد خيري
social responsibility
tourism agency
the dimensions of social responsibility
after economic
ethical dimension
after legal
after a charity
Issue Date: 25-May-2015
Series/Report no.: 2015;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع المسؤولية الاجتماعية في مجموعة من وكالات السياحة والأسفار بولاية ورقلة، حيث تم استخدام المنهج الوصفي لملائمته لأغراض الدراسة، وأجريت الدراسة على عينة قوامها 40 استمارة وزعت على مديري الوظائف الرئيسية بالوكالات وتم استرجاع33 استمارة قابلة للتحليل. حيث استعين بعدد من الاختبارات الإحصائية لإثبات صحة فرضيات البحث باستخدام البرنامج الإحصائيSpss . ولقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من بينها: أن مديري الوظائف الرئيسية في المؤسسات الخدمية لديهم إدراك بمفهوم المسؤولية الاجتماعية ، كذلك أن مديري الوظائف الرئيسية في وكالات السياحة والأسفار بورقلة يولون اهتماما بالبعد القانوني يليها البعد الأخلاقي ثم البعد الخيري ثم البعد الاقتصادي وهذا حسب النتائج المتوصل إليها من إجابات أفراد العينة، كما أثبتت الدراسة الميدانية أن المؤسسات الخدمية محل الدراسة تتبنى كل أبعاد المسؤولية الاجتماعية.
This study aims to identify the reality of social responsibility in a group of travel agencies and travel Ouargla state, where it was used descriptive approach to suitability for the purposes of the study, and the study was conducted on a sample of 40 form and distributed to the main functions of directors of the agencies have been retrieved 33 form are subject to analysis. Where hired a number of statistical tests to validate the research hypotheses using Spss statistical program. The study found a range of results, including: The main functions in the service enterprise managers have to recognize the concept of social responsibility, as well as to the main functions in travel agencies and travel managers Ouargla are paying attention to the legal dimension, followed by the ethical dimension and charitable dimension and the economic dimension and this according to the results obtained from the answers respondents, as demonstrated by the field study that service institutions under study adopts all dimensions of social responsibility.
Description: تسويق خدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9306
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benterbah_Samia.pdf1,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.