Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9330
Title: الاتصال التنظيمي وعلاقته بالأداء الوظيفي دراسة ميدانية بالمؤسسة الاستشفائية بالقل-سكيكدة-
Authors: زموري زينب
العكايشي, محمد لمين
Keywords: الاتصال التنظيمي
الأداء الوظيفي
بالمؤسسة الاستشفائية
سكيكدة
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: هدفت هده الدراسة الميدانية التي تمت ب المؤسسة الاستشفائية بالقل تحت عنوان الاتصال التنظيمي وعلاقتهبالأداء الوظيفي . جاءت إشكالية الدراسة كالأتي: إلى أي مدى يمكن القول أن هناك علاقة بين الاتصال التنظيمي و الأداء الوظيفي الى الوصول الى النتائج التالية نتيجــــــــــة الفـــــرضيـــة الأول : نستخلص من النتائج السابقة أن أغلبية أفراد العيّنة يرون أن طريقة الاتصال المباشر هي الطريقة التي يعتمدها العمالداخل المؤسسة. و أن العمال يعتقدون أن هذه الطريقة تساهم بنسبة كبيرة في تحفيزهم على أدائهم الوظيفي و أيضا نستنتج أن الاتصال المباشر يفيد في تحسين عملية الأداء الوظيفي داخل المؤسسة. و إن أفراد العيّنة يرون أن الاتصال داخل المستشفى بين العامل و بقية العمال يكون مباشرا. و يحدث تواصل بين العمال الآخرين، و أنهذا الاتصال يعطي فائدة كبيرة في الاتصال بين العمال من حيث التعاون المهني الذي يمارسونه و نستنتج أيضا أن وضوح العملية الاتصالية تساهم في أداء العمال على أكمل وجه، و نخلص بأن أفراد العيّنة ترى بان زملاء العمل هي الجهات التي تساعد العمال على فهم واجباتهم في العمل، وان الإدارة تلعب دورا مهما وجيدا في إيصال المعلومات إلى العامل في أحسن الظروف حتى تضمن السير الحسن للمؤسسة وان البرامج التكوينية مهمة للعامل مهما كانت قصيرة و في الأخير نستنتج بأن الشكر لعب دورا كبيرا فهو الحافز الأفضل التي تعتمده الإدارة للتحفيز على أداء العمال. نتيجــــــــــة الفـــــرضيـــة الثانية :نستنتج من خلال النتائج السابقة أن مجموعة أفراد العينة تقول بان اختيار الوسيلة الاتصالية مهم داخل المؤسسة وان أفضل وسيلة هي الوسيلة الشفوية كما أن المشرف المباشر يقوم بعمله على أكمل وجه ونستنتج أيضا بأن الإدارة تقوم بعملها بشكل جيد و تستعمل كل الوسائل الاتصالية من اجل وصول المعلومات التي يحتاجها العامل في الوقت المناسب كما أن العمال يطرحون انشغالاتهم في الاجتماعات دون تردد وهدا دليل على حرية العامل والجو المناسب الذي يعيشون فيه داخل المؤسسة
-Through field study, which has in hospital at(kul) Foundation under the title of Organizational Communication and its relationship to job performance. Problematic study was as follows: to what extent it can be said that there is a relationship between organizational communication and job performance? That’s has joined its two sub-question two questions: Is one method of communication in organizations has to do with the functionality of the success factor? 2 Are the means of communication have to do in functionality to success factor? I have been using the descriptive approach to the study, that the importance that occupied this approach through its equality for the study of social phenomena because it describes the phenomena described objectively by data obtained using the tools with techniques of scientific research, as the descriptive approach to the study, analysis and interpretation of the phenomenon, identifying characteristics and dimensions. It was selected as the overall survey sample, in addition this method deals with the study of all the vocabulary statistical community. The society in which the process of studying a small component of the 53 workers and that’s what led us to choose the sample these circumstances. The results obtained by the study As a result the first hypothesis: - Draw from previous findings that the majority of respondents believe that the method of direct communication is the method adopted by the workers within the institution. And that the workers believe that this method contributes a large margin in motivating them to job performance and also conclude that direct contact is useful in improving the functionality of the process within the organization. And that the respondents believe that the connection between the worker inside the hospital and the rest of the workers be direct. And communication between other workers is happening, moreever that this contact gives great interest in the connection between the workers in terms of professional cooperation which practice it and also conclude that the clarity of the communication process contributes to the performance of workers to the fullest, and we conclude that the respondents see that co-workers are the ones that help workers to understand their duties at work, and that the administration plays an important and a good role in the delivery of information to the worker in the best conditions in order to ensure Sir Hassan of the institution and the important formative programs for the worker no matter how short And we conclude that in the last Thanks giving play a major role is the best incentive that adopted by the administration to stimulate workers'.performance. Result of the second hypothesis: We conclude by previous findings that the sample group says that the choice of an important means of communication within the organization and that the best way is the way the oral and the immediate supervisor is doing its job to the fullest Also conclude that the administration do its job well and be used every means of communication in order to access the information needed by the worker in a timely manner and that the workers are asking their concerns in meetings without hesitation and that’s guide on the freedom factor appropriate atmosphere in which they live within the institution and the administration used the Internet in Contact with other institutions to bring what is new and what the institution and that the decision to take the matter more than the institution of love factor for his work.
Description: التخصص: علم اجتماع اتصال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9330
ISSN: K
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Elakaichi_Medlamine.pdf2,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.