Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9617
Title: الإعلانات التجارية بإذاعة ورقلة و مدى تأثيرها على سلوك المستهلك دراسة ميدانية لعينة من الطلبة الجامعيين بجامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة ـ
Authors: ميلود قاسم
العابد, سارة
بركبية, نوال
Keywords: الإعلانات التجارية
إذاعة ورقلة
الطلبة الجامعيين بجامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة ـ
سلوك المستهلك
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير الإعلانات التجارية بإذاعة الجزائر من ورقلة على سلوك الطالب الجامعي الاستهلاكي بقسم علوم الإعلام و الاتصال جامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة ـ ، وذلك بالبحث في تأثير الإذاعة كوسيلة إعلانية تجارية على السلوك الاستهلاكي للطالب و التعرف على معدل استماعه للإذاعة، وما العوامل المكونة للإعلان الإذاعي الأكثر تأثيرا فيه. ونظرا لكون الدراسة تهدف إلى وصف ظاهرة تأثير الإعلانات التجارية بالإذاعة فقد اعتمدنا المنهج الوصفي عن طريق المسح العيني واستمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات . ولأن مجتمع بحثنا ضخم و المتمثل في مستمعي إذاعة الجزائر من ورقلة اعتمدنا العينة القصدية في الدراسة لحصره واخترنا طلبة قسم علوم الإعلام و الاتصال بجامعة ورقلة كعينة ممثلة وذلك بأخذ نسبة 10٪ من 883طالب، وعلى اعتبار مفردات العينة متجانسة تم اختيار 88 مفردة عن طريق المصادفة. وبالنسبة لتساؤلات الدراسة فهي كالتالي: 1ــ ما هي عادات متابعة الطالب الجامعي لإذاعة الجزائر من ورقلة ؟ 2ــ هل تستهوي الإعلانات التجارية بإذاعة الجزائر من ورقلة اهتمامات الطالب الجامعي؟ 3 ـــ هل توجد علاقة بين الإعلانات التجارية بإذاعة الجزائر من ورقلة و سلوك الطالب الجامعي الاستهلاكي ؟ ولقد توصلنا من خلالها إلى مجموعة من النتائج أهمها: 1 ــ طلبة قسم علوم الإعلام و الاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة لا يستمعون لبرامج إذاعة الجزائر من ورقلة لفترات طويلة. 2 ــ 78٪ من المبحوثين لا يتابعون الإعلانات التجارية بالإذاعة كاملة مرجعين ذلك للملل. 3 ــ الإعلانات التجارية بإذاعة الجزائر من ورقلة ليس لها تأثير كبير على المبحوثين، إلا أنهم أكدوا على أن الإعلانات التجارية الإذاعية وسيلة جيدة للتعريف بالمنتجات.
This study aims at recognizing the influence of commercial advertisements at the Algerian Radio channel from Ouargla and the consumption behaviour of students at the class of media sciences and communicationـ Kasdi Merbah University , Ouargla . This was done by investigating the impact of the radio station as a commercial advertising tool on the consumption behaviour of student, and finding out the awerage of his listening to the radio , and what are the factors in a radio advert that have the most influence on him ? As the study aimed at describing the phenomenon of the influence of commercial at the radio , we opted for the descriptive methodology by way of visual survey and information form as means of connecting data. For the fact that our search society is huge which is the avdience of the Algerian Radio Station From Ouargla , we transienced a case study to limit it, and we have chosen the student of media sciences and communication class as a representative case.We took 10٪ out of 883 students. Considering that the items of the case are coherent , we have chosen 88 items By hasard. The question of the study are a follows : 1) What are habits of students in following the Algerian Radio Station From Ouargla ? 2) Is the student interested in the commercial adverts of the Algerian Radio Station From Ouargla ? 3) Is there a relationship between the commercial adverts of the Algerian Radio channel from Ouargla and the consumption behaviour of the University Student ? Through this study, we got a range of outcomes, the most important of which are the following : 1) The student of Media Sciences and communication in the University of Ouargla don′t lesten to the programmes of the Algerian Radio Channel From Ouargla for long periods of time. 2) 78٪ of informants are not following the full commercial advertisements referring that to boredom. 3) Commercial adverts in the Algerian Radio Station From Ouargla don′t have a considerable influence on informants, but they confirmed that radio adverts are a good way to introduce product
Description: التخصص: تكنولوجيا الاتصال الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9617
ISSN: k
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master
Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Elabed_Bourkiba.pdf3,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.