Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9761
Title: التفاؤل و التشاؤم وعلاقتهما بالرضا عن الحياة لدى الطلبة الجامعيين (دراسة ميدانية على عينة من طلبة علم النفس بجامعة ورقلة(
Authors: زكري ,نرجس
نهدي سعاد
Keywords: التفاؤل
التشاؤم
طلبة علم النفس بجامعة ورقلة
الطلبة الجامعيين
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ourgla.
Abstract: ملخص الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على التفاؤل و التشاؤم وعلاقتهما بالرضا عن الحياة لدى عينة من طلبة علم النفس بجامعة قاصدي مرباح بورقلة بأخذ المتغيرات التالية بعين الاعتبار: الجنس و تقدير الذات وأثر هذه المتغيرات على كل من التفاؤل و التشاؤم و الرضا عن الحياة . وتمحورت دراستنا حول التساؤلات التالية: التساؤلات: - هل توجد علاقة بين التفاؤل و الرضا عن الحياة لدى طلبة الجامعة؟ - هل توجد علاقة بين التشاؤم و الرضا عن الحياة لدى طلبة الجامعة ؟ - هل تختلف سمة التفاؤل لدى طلبة الجامعة بإختلاف الجنس ؟ - هل تختلف سمة التشاؤم لدى طلبة الجامعة بإختلاف الجنس ؟ - هل تختلف سمة التفاؤل لدى طلبة الجامعة بإختلاف مستوى تقدير الذات؟ - هل تختلف سمة التشاؤم لدى طلبة الجامعة بإختلاف مستوى تقدير الذات؟ واعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي لملاءمته لطبيعة الموضوع حيث تكونت عينة الدراسة من(119) طالبا بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية شعبة علم النفس بجامعة قاصدي مرباح ورقلة وبعد تطبيق أدوات الدراسة والمتمثلة في مقياس التفاؤل و التشاؤم و الرضا عن الحياة و تقدير الذات والمعالجة الإحصائية للبيانات المتحصل توصلنا إلى النتائج التالية : - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التفاؤل و الرضا عن الحياة لدى طلبة الجامعة - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التشاؤم و الرضا عن الحياة لدى طلبة الجامعة - لا تختلف سمة التفاؤل لدى طلبة الجامعة بإختلاف الجنس - لا تختلف سمة التشاؤم لدى طلبة الجامعة بإختلاف الجنس - تختلف سمة التفاؤل لدى طلبة الجامعة بإختلاف مستوى تقدير الذات - لا تختلف سمة التشاؤم لدى طلبة الجامعة بإختلاف مستوى تقدير الذات وقد نوقشت النتائج في ضوء الجانب النظري و ختمت الدراسة بجملة من الإقتراحات.
This study aimed to identify the cognitive optimism and pessimism and their relationship good about life in a sample of students of psychology at at the University Merbah by taking the following variables in consideration: sex, self-esteem and the impact of these variables on both optimism and pessimism and life satisfaction. The study focused on the following questions: - Is there a relationship between optimism and life satisfaction of psychology students at the University of Ouargla? Is there a relationship between pessimism and life satisfaction of psychology students at the University of Ouargla? - Do the optimism feature of psychology students according to the gender? - Do the pessimism feature of psychology students according to the gender? - Do the optimism of psychology students according to the altered level of self-esteem differ? - Do the pessimism of psychology students according to the altered level of self-esteem differ? And we have adopted in this study, the descriptive approach to its relevance to the nature of the subject where formed study consisted of 119 students from the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Merbah Ouargla been randomly class selected and after applying the study tools which are the optimism scale and pessimism and life satisfaction and self statistical treatment of the data obtained we came to the following conclusions. The results of the Hypotheses are as follows: - the following: - there is nothing to do with the statistical significance between optimism and satisfaction with the life of the students of the University. . There is no relationship between the statistical significance of pessimism and dissatisfaction with the life of the students of the University . does not differ from a feature of optimism to the University Students vary according to the gender - does not differ from a feature of pessimism among the university students vary according to the gender - different characteristic optimism to the university students varies according to the level of self-esteem. - do not differ from a feature of pessimism among the university students varies according to the level of self-esteem The results were discussed in the light of the theoretical side and sealed the study, inter alia, proposals. The results were discussed in the theoretical side and the study concluded with a number of suggestions.
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9761
ISSN: k
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
19457.pdf2,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.