Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10028
Title: دور التسويق المصرفي في تحسين أداء البنوك
Authors: عزاوي, عمر
حــريـــزي, وســام
Keywords: تسويق المصرفي
المزيج التسويقي
أداء البنك
ولاء الزبون
القدرة التنافسي
banking marketing
marketing mix
the Bank's performance
and customer loyalty
competitive ability
Issue Date: 17-Dec-2015
Series/Report no.: 2015;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور التسويق المصرفي في تحسين أداء البنوك.لاسيما عناصر المزيج التسويقي التي تعتبر من أهم العوامل المؤثرة في الزبائن والذي يعتبر عامل مهم في أداء البنك خلال هذه الدراسة تطرقنا إلى الجزء النظري بعرض مفاهيم أساسية حول التسويق المصرفي أهدافه ،اهميته،وعناصر المزيج التسويقي وكيفية تقييم اداء البنك من خلال إعطاء مفهوم لتقييم الأداء وتقييم كفاءة الأداء وتحقيق مدى ولاء الزبون والكيفية المطبقة لاكتساب القدرة التنافسية في ضل وجود تسويق مصرفي أما الجزء التطبيقي قمنا بدراسة استبيان يدرس عينة من زبائن البنك الوطني الجزائري بورقلة، وقد استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي لاختبار الفرضيات بالاستعانة بالبرنامج الإحصائي spss19)). وقد توصلت الدراسة إلى أهمية المزيج التسويقي المصرفي في بناء أداء البنك من خلال عملية جلب الزبون من خلال نوعية الخدمة المقدمة ودوره في تحقيق ولاءه للبنك وكيفية اكتساب الميزة التنافسية.
This study aims to highlight the role of marketing in the banking Abannok. especially improve the performance of the marketing mix, which is one of the most important factors affecting customers in the elements, which is considered an important factor in the bank's performance during this study, we dealt with the theoretical part presents basic concepts about the banking marketing objectives, its importance, and the elements the marketing mix and how to evaluate the performance of the bank by giving the concept of performance appraisal and evaluation of performance efficiency and realize the extent of customer loyalty and how it applied to gain competitiveness in lost presence banker Marketing Part Applied we studied the questionnaire examines a sample of the National Bank of Algeria Ouargla customers, we have used descriptive analytical method for testing hypotheses using statistical program) spss19). The study found the importance of the marketing mix in banking building the bank's performance through the process of bringing the customer through the quality of service provided and its role in the achievement of his loyalty to the bank and how to gain competitive advantage.
Description: جامعة قاصدي مرباح - ورقلة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير قسـم: العلوم الاقتصادية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10028
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
haoud maissa.pdf5,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.