Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10096
Title: علاقـــــة أساليب التعلم كنمط من أنمـــــاط معالــــــجة المعلـــومات بدافعية الإنجاز والتوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي
Authors: محمد الساسي الشايب
جــاري, نعيمة
Keywords: أساليب التعلم
معالــــــجة المعلـــومات
Issue Date: 2015
Abstract: تهدف الـدراسة الحالية إلى الكشف عـن العلاقة بين أساليب التعلم كنمط من أنماط معالجة المعلومات بدافعية الإنجاز والتوافق الدراسي. وللإجابة على تساؤلات الدراسة قامت الباحثة باستخدام المنهج الوصفي نظراً لملائمته لطبيعة الموضوع؛ وعلى ضوء أهداف الدراسة تم تطبيق مجموعة من الأدوات والمتمثلة في مقاييس(أساليب التعلم, دافعية الإنجاز, التوافق الدراسي). وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية لهذه المقاييس على عينة استطلاعية مكونة من (30) تلميذا وتلميذة؛ طبقت الدراسة الأساسية على عينة قوامها(230) من تلاميذ السنة الثانية ثانوي. وبعد جمع المعطيات ومعالجتها إحصائيا كانت النتائج كالتالي: - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الدافعية للإنجاز لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي باختلاف أساليب التعلم (العميق والسطحي والاستراتيجي). - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي باختلاف أساليب التعلم (العميق والسطحي والاستراتيجي). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الدافعية للإنجاز لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير الجنس والتخصص والتفاعل بينهما. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير الجنس والتفاعل بين الجنس والتخصص, كما توصلنا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي تعزى لمتغير التخصص. وقد تمت مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة ذات الصلة.
The current study aims to reveal the relationship between learning styles of information processing motivation of achievement and compatibility of academic patterns. To answer the questions of the study, the researcher employed descriptive approach because it is appropriate to the study. In the light of the objectives of the study, there was an application of a set of tools and of measures (learning styles, motivation achievement, academic compatibility) and after confirmation of the psychometric properties of these standards on a prospective sample of 30 pupils; applied basic study on a sample of 230 students from the second year of secondary school. After collecting the data, the researcher found that: - There were statistically significant differences in the level of achievement of motivation among students of the second year of secondary different learning styles differences (deep and surface Strategic). - There are statistically significant in the academic level of compatibility with the second-year students of secondary differences in different learning methods (deep and surface Strategic). - There were no statistically significant differences in the level of achievement of motivation among students of the second year at secondary school, due to the variable gender, specialization and the interaction between them. - There were no statistically significant differences between the academic level of compatibility and the second-year secondary pupils due to the variable interaction between gender differences and specialization, as we came to the presence of statistically significant differences in the level of academic compatibility differences with second-year secondary pupils due to the variable of specialization. The results of the current study have been discussed in the light of the theoretical framework and previous studies relevant.
Description: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10096
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jaarie-naima.pdf1,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.