Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10675
Title: دور مواقع التواصل الاجتماعي في تحسين الصورة الذهنية لمؤسسة موبيليس :دراسة مسحية لعينة من طلبة الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: بوحنية قوي
بوقنور, إلهام
مقداد, حفيظة
Keywords: مواقع التواصل الاجتماعي
الصورة الذهنية
مؤسسة موبيليس
الطالب الجامعي
جامعة ورقلة
Issue Date: 2016
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن دور مواقع التواصل الإجتماعي في تحسين الصورة الذهنية لمؤسسة (مؤسسة موبيليس)، وقد ركزنا في هذه الدراسة على الفايسبوك من خلال دراسة عينة من مستخدمي الفايسبوك بقسم علوم الإعلام واتصال وقد إعتمدنا على المنهج الوصفي وذلك من خلال معرفة الإستخدامات والإشباعات لهذه المواقع بالإعتماد على الإستبيان الذي ينقسم إلى ثلاث محاور:الأول خصائص صفحة موبيليس على الفايسبوك والثاني المؤسسة وثقة الجمهور، أما المحور الثالث دور الفايسبوك في تحسين الصورة الذهنية لمؤسسة وكانت النتائج كما يلي: من خلال عرض النتائج المحور الأول و المتمثل في خصائص صفحة موبيليس على الفايسبوك تبين لنا أن اكبر فئة تتصفح صفحة موبيليس الفايسبوك هي فئة الإناث، وأيضا ما يميز صفحة موبيليس على الفايسبوك هي استخدامها لصور. من خلال عرض نتائج المحور الثاني المتمثل علاقة مؤسسة موبيليس بجمهورها تبين لنا أن أغلبية أفراد العينة لا يثقون في ما تقدمه مؤسسة موبيليس على الفايسبوك، وأن المؤسسة تركز على الكتابة وصور معا في نشر معلوماتها عبر صفحتها لكسب ثقة الجمهور، ومن خلال عرض نتائج بيانات المحور الثالث والمتمثل في دور الفايسبوك في إعطاء صورة جيدة ذهنية لمؤسسة تبين لنا أن أغلبية أفراد العينة يرون أن ما تقدمه مؤسسة موبيليس ساهم في تحسين صورتها وهدا يدل على آن المؤسسة تسعى لتحسين صورتها من خلال صفحتها الفايسبوك
This study aims to reveal the role of social networking sites on improving the mental image of the institution (Mobilis) Foundation, we have focused in this study on Facebook through a sample of users of Facebook Sciences Department of the Study of Media and communication We have adopted a descriptive approach and through knowledge of the uses and Alachaabaat this locations depending on the survey, which is divided into three areas: the first page Mobilis properties on Facebook and the second institution and public confidence, and the third axis Facebook's role in improving the mental image of the institution and the results were as follows: Through the presentation of results for the first axis and of Mobilis properties page on Facebook shows us that the largest category of browsing the Mobilis Facebook page is the female category, and also what distinguishes Mobilis page on Facebook are used to images. Through the presentation of the results of the second axis of relationship Mobilis Foundation audience with us shows that the majority of respondents do not trust what they offer Mobilis Foundation on Facebook, and that the organization focuses on writing and images together in the dissemination of their information across its front page to earn the public's trust, and through the presentation of the third axis data results and of the role of Facebook in giving a good mental image of the institution show us that the majority of respondents believe that what they offer Mobilis Foundation contributed to the improvement of its image and Hedda shows that the organization is trying to improve its image through her Facebook.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية قسم علوم الاعلام و الاتصال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10675
ISSN: F
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bogennor-mokdad.pdf2,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.