Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10717
Title: | التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و علاقته بالتعب العصبي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط: دراسة ميدانية بمدينة ورقلة |
Authors: | عقيل بن ساسي كداد, لويزة |
Keywords: | التفكير ماوراء المعرفة تفكير ماوراء معرفي الرياضيات التعب العصبي |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | univ-ouargla |
Abstract: | تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة، و ذلك من خلال طرح التساؤلات الآتية:
• ما طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة؟
• هل تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف الجنس(ذكور/ إناث)؟
• هل تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف المستوى التعليمي(2/3/4 متوسط)؟
وقد صيغت الفرضيات التالية:
• لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط.
• لا تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط باختلاف الجنس( ذكور/إناث)
• لا تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف المستوى التعليمي(2/3/4 متوسط)
أجريت الدراسة على عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المتكونة من 183 تلميذا و تلميذة، والتي تم اختيارها بطريقة عشوائية بسيطة و في سياق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي، و لجمع البيانات استعملت الطالبة أداتين وهما مقياس التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات( بن ساسي، 2012)
و مقياس زملة التعب العصبي(بن يعقوب،2015).
و بعد تحليل البيانات إحصائيا باستعمال برنامج SPSS 20 و EXCEL2007 توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
• عدم وجود علاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة.
• لا تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف الجنس( ذكور\ إناث).
• لا تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف المستوى التعليمي(2/3/4 متوسط). This study aims to reveal the nature of the relationship between méthacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS among middle school students by asking the following quetions : - What is the nature of the relationship between métacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS among middle school students ? - Does the nature of the relatinshipbetween métacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS varies according to the students sex (male/female) ? - Does the nature of the relatinship between métacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS varies according to the educational level ( 2nd / 3rd / 4th year of study ) ? The following hypotheses has formulated : - There is no relationship with a statistically significant between métacognition in mathematics and chrinic fatigue syndrome CFS among middle school students . - The nature of the relatinship between métacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS does not differ according to the students sex (male/female) . - The nature of the relatinship betweenmétacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS does not differ according to the educational level ( 2nd / 3rd / 4th year of study ) . The study was conducted on a sample of a 183 middle school students ( male / female ) wich were selected in a random and simple way . Using the descriptive méthod during the study . The researcher used two tools in order to collect data wich are the métacognition in mathematics scale( Ben Sassi , 2012) and chronic fatigue syndrome CFS scale (Ben Yakoub ,2015) . After analysing the data statistically using SPSS 20 program and EXCEL 2007 the study found the following resultat : - There is no relationship between métacognition in mathematics and chrinic fatigue syndrome CFS among middle school students . - The nature of the relatinship between métacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS does not differ according to the students sex (male/female) . - The nature of the relatinship betweenmétacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS does not differ according to the educational level ( 2nd / 3rd / 4th year of study ) . |
Description: | جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية قسم علم النفس و علوم التربية |
URI: | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10717 |
ISSN: | F |
Appears in Collections: | Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
kedad-louiza.pdf | 1,22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.