Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10922
Title: مقياس بيك (Beck) للاكتئاب دراسة سيكومترية على عينة من طلبة الثالثة الثانوية - بعض ثانويات ولاية المسيلة نموذجا -
Authors: لبوز عبد الله
معوش, عبد الحميد
Keywords: بيك
Beck
Issue Date: 2016
Abstract: هدف البحث إلى التحقق من الخصائص السيكومترية (الصدق والثبات) لمقياس بيك (Beck) للاكتئاب لدى طلبة المرحلة الثانوية وبالتحديد السنة الثالثة في ولاية المسيلة، لهذا الغرض تمَّ اختيار عينة قصدية لهذا المقياس مقدارها (996) طالبًا وطالبة من السنة الثالثة الثانوية تراوحت أعمارهم ما بين (17 - 21 سنة) للعام الدراسي 2014/2015. وبعد تطبيق المقياس على أفراد العينة، توصل الطالب إلى النتائج الآتية: - أن المقياس حقق مؤشرات صدق جيدة وكافية بطرق مختلفة: منها الصدق الظاهري بنسبة اتفاق تقدر بــ: (90 %)، وأيضا صدق الاتساق الداخلي حيث تراوحت قيم مجموعات المقياس بالدرجة الكلية ما بين (0,279) و (0,605)، وأخيرا الصدق العاملي المتمثل في إجراء التحليل العاملي للبيانات التي بينت أن للمقياس درجات تشبع عالية (أكبر من 0,30) باستعمال أسلوب التحليل العاملي، حيث أعطت للمقياس دلالات صدق عاملي كاف. - كما تمتع المقياس ذاته بدلالات ثبات مناسبة وعالية بطريقة التجزئة النصفية باستخدام معادلة سيبرمان- براون (Spearman – Brown)، جوتمان (Gutmann)، وقيمهما على التوالي (0,792؛ 0,784). وكذا الاتساق الداخلي للفقرات باستعمال معامل ألفا لكرونباخ (Cronbach Alpha) بقيمة قدرها (0,849)، وأيضا الثبات الحقيقي بحساب الجذر التربيعي لقيم الثبات السابقة وكانت على النحو الآتي: (0,921؛ 0,889؛ 0,885)، وأخيرا معامل الخطأ المعياري بقيمة (1,533). - إضافة إلى ذلك تمّ اشتقاق واستخراج المعايير المئينية والتائية للمقياس على ضوء أداء الطلبة بعد تطبيق مقياس بيك للاكتئاب.
The current research aims at investigation the psychometric properties (validity and reliability) according to Beck Scale for depression among secondary school students, in particular the third year, in M'sila. For this purpose, we have selected an intentional sample of (996) students of the third year of secondary school aged between (17 - 21 years) for the academic year 2014/2015. After the application of the scale on the sample, the student reached the following results: - The same scale has sincere connotations, good and enough in different ways as: ostensible validity with agreement of (90 %), internal consistency of validity with values nearly the same sets values of the scale in the total degree between (0,279) and (0,605), logical validity (self- validity) with value of (0,921), Construct validity values ranged between (0,279; 0,605), preferential validity (terminal comparison) value of (54,357) and factorial validity which involves to conduct factor analysis on data which showed that the scale has the high degree of saturation (greater than 0,30) by using factor analysis method where it gave to the scale enough factorial validity connotations. - The Scale has achieved appropriate and high indicators of reliability, through the Split-half using the equations of: Spearman - Brown, Guttmann , and their values are respectively: (0,792; 0,784). and also the internal consistency of the paragraphs using the alpha coefficient (Cronbach Alpha) value of (0,849). and also, the real reliability by counting the square root of the previous values of reliability were as follows: (0,921; 0,889; 0,885). Finally, the standard error coefficient value of (1,533). - Besides it has extracted standards of "percentile and T" for the scale in the light of the performance of students after applying Beck Scale for depression.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10922
Appears in Collections:Département des sciences humaines - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
meouche-abdelhamid.pdf1,44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.