Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10988
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد الله لبـــوز-
dc.contributor.authorبكـــيرات, رابــح-
dc.date.accessioned2016-10-06T09:02:59Z-
dc.date.available2016-10-06T09:02:59Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10988-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح بورقلة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علم النفس وعلوم التربيةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى تحديد مدى تطبيق مدرسي المواد الاجتماعية بمدينة ورقلة لمهارات التفكير الناقد (ككلّ وفي كلّ مهارة على حدى) من خلال ملاحظتهم أثناء تدريسهم لمادة التاريخ في مرحلة التعليم المتوسط ، فضلاً عن تحديد الفروق بين متوسطات الدرجات تعزى لمتغير الجنس ، وطبيعة التكوين ، والإطار المهني. وتكونت عينة الدراسة من (94) مدرساً ومدرسة من مدرسي المواد الاجتماعية لمرحلة التعليم المتوسط في مدينة ورقلة ، وتم اختيارها بطريقة الحصر الشامل . ولقد أعد الباحث شبكة ملاحظة شملت خمسة أبعاد تضمنت الممارسات المتعلقة بمهارات التفكير الناقد اللازمة لمدرسي المواد الاجتماعية في المرحلة المتوسطة وهي: التفسير، والاستنتاج، والاستقراء، والتحليل، والتقويم. وبينت نتائج الدراسة الآتي: -1 أن درجة ممارسة مدرسي المواد الاجتماعية لمهارات التفكير الناقد ككلّ متوسطة ، وعالية بالنسبة لكلّ من مهارتي التفسير والاستنتاج، ومتوسطة بالنسبة لكلّ من مهارتي الاستقراء والتحليل، ومنخفضة في مهارة التقويم. 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات الدرجات التي حصل عليها مدرسو المواد الاجتماعية بالنسبة لمهارات التفكير الناقد أثناء تدريسهم لمادة التاريخ عند مستوى الدلالة (0.05 ) تعزى لمتغير الجنس . This study aims to determine the extent of the application of school social studies in Ouargla of critical thinking skills (as a whole and in each skill separately) through observation during the teaching of history in the fourth year of secondary education, as well as to determine the differences between the mean scores attributed to the sex, and the nature of the configuration and professional framework. Find sample consisted of (94) and a school teacher of social studies teachers to post secondary education in the city of Ouargla, were selected in a manner comprehensive inventory. We have prepared a researcher network Note included five dimensions included practices on critical thinking skills necessary for teachers of social studies in the middle stage: the interpretation and conclusion, and induction, analysis, and evaluation. The results of the study as follows: 1 - The degree of school materials for the social skills of critical thinking as a whole medium, and high for each of the skills of interpretation and conclusion, and a medium for each of the skills of induction and analysis, and low skill in the calendar. 2 - There are no statistically significant differences between the mean scores obtained by the teachers of social studies for critical thinking skills during their teaching of history at the significance level (0.05) due to the variable sex.en_US
dc.subjectالمواد الاجتماعيةen_US
dc.subjectالتفكير الناقدen_US
dc.subjectمادة التاريخen_US
dc.titleمدى تطبيق مدرسي المواد الاجتماعية لمهارات التفكير الناقد في تدريس مادة التاريخ دراسة ميدانية في متوسطات مدينة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bkirat-rabeh.pdf2,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.