Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11101
Title: تعليمية الإملاء لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة وصفية تحليلية لمشكلات التعليم والتعلم
Authors: لوصيف, غالية
أبو بكر حسيني
Keywords: البيداغوجية
التعليمية
المهارة
الإملاء
التعلم
التعليم
الوثائق التربوية
- القواعد الإملائية
dication
eaching
skills
learning
education
documents
educational
spelling rules
pedagogical
Issue Date: 28-Jun-2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: يعد موضوع الإملاء من بين المواضيع التي نالت اهتمام كبير من طرف الدراسات اللغوية عامة والتعليمية خاصة، لما لهذه الظاهرة من دور فعال في تكوين الكتابة الصحيحة الخالية من الأخطاء. وتعد المرحلة الابتدائية بالنسبة للعملية التعليمية القاعدة الأساس في تكوين شخصية المتعلم الذي يعد بدوره المحور الأساس والمحرك الفعال لهذه العملية التعليمية، وبالتالي تطرقت إلى هذه المرحلة باعتبارها اللبنة الأولى للتعلم وتهدف هذه الدراسة المعنونة بـ « تعليمية الإملاء لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة وصفية تحليلية لمشكلات التعليم والتعلم» إلى الوقوف على حيثيات موضوع الإملاء وطرق تدريسه في المرحلة الابتدائية، ثم دراسة القواعد الإملائية الموزعة عبر هذه المرحلة من السنة الأولى إلى السنة الخامسة وفق ما جاء في الوثائق التربوية من منهاج والدليل والكتاب المدرسي...الخ لأصل إلى مجموعة من الفرضيات أريد تحقيقها والتأكد منها على أرض الواقع والميدان وبالتالي الوقوف على المشاكل التي يعاني منها المعلم والمتعلم في تدريس هذه الظاهرة ومحاولة إيجاد الحلول المقترحة والميسرة لتعميم الفائدة التي يحتاجها المعلم والمتعلم، لأن موضوع الإملاء هو بالفعل السراج المنير في طريق التلميذ ليكتب كتابة خالية من الأخطاء، ويواصل مسيرته الدراسية بأمان وبالتالي الحفاظ على اللغة العربية.Abstract : The subject of dictation is one of the subjects whichhave great importance from the language studiesin general and learning in special, because this phenomenon has an effective role in building correct writing free from mistakes. The primary phase compares to the learning opperation is the main basis to build the personality of the learner who is also the main pivot and the effective motor for this learning operation. So, I discussed this phase because it is the first brick for learning and this study which called: »the education of dictation for the pupils of the primary school description and analysis study for the problems of teaching and learning« aims to stop all the merits of teaching dictation subject and its ways of teaching in the primary phase, then the study of the benefits of dictation which are devided this phase from the first year to the fifth year according to the education documents from the curriculum and the guide…etc. to arrive to a group of hypothesis, I want to do it and to be sure from it in reality. So, to stop at the problems which the teacher and the learner suffers from them, because the subject of dictation is the latest twitter in the pupil’s way to write a writing free from mistakes and continue its study in security. So, protect the Arabic language.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية الآداب واللغات قسم:اللغة العربية وآدابها
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11101
ISSN: YA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghalia-losif.pdf8,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.