Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11195
Title: الكفاءة الذاتية وعلاقتها بالدافعية للانجاز لدى أساتذة التكوين المهني دراسة ميدانية ببعض مراكز التكوين المهني لمدنتي تقرت ورقلة
Authors: بن عمارة سمية
بوخشبة, نور الهدى
Keywords: الكفاءة الذاتية
الدافعية للإنجاز
أساتذة التكوين المهني
Issue Date: 2016
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الكفاءة الذاتية و الدافعية للإنجاز لدى أساتذة التكوين المهني ، حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي في الدراسة و على هذا الأساس تم طرح التساؤلات التالية: 1. هل هناك علاقة بين الكفاءة الذاتية و الدافعية للإنجاز لدى أساتذة التكوين المهني؟ 2. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة التكوين المهني في الكفاءة الذاتية ترجع إلى المؤهل العلمي ؟. 3. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة التكوين المهني في الكفاءة الذاتية ترجع إلى سنوات الخبرة في العمل ؟. 4. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة التكوين المهني في الكفاءة الذاتية ترجع إلى الجنس؟. 5. ما مستوى الدافعية للانجاز لدى أساتذة التكوين المهني؟. و اشتقت منها الفرضيات التالية: الفرضية العامة : هناك علاقة إرتباطية موجبة بين الكفاءة الذاتية و الدافعية للانجاز لدى أساتذة التكوين المهني . الفرضيات الجزئية: 1. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين اساتذة التكوين المهني في الكفاءة الذاتية ترجع إلى المؤهل العلمي. 2. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة التكوين المهني في الكفاءة الذاتية ترجع إلى الجنس 3. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة التكوين المهني في الكفاءة الذاتية ترجع إلى,سنوات الخبرة. 4. مستوى الدافعية للانجاز لدى أساتذة التكوين المهني مرتفع. أدواة القياس : و لتحقق من أهداف الدراسة تم الاعتماد على أداتين : 1. مقياس الكفاءة الذاتية لشفارتسر ترجمة سامر جميل رضوان1997) 2. مقياس لدافعية للانجاز الذي اعده هارمنز 1975 و قام بترجمته إلى العربية فاروق عبد الفتاح 1981 بعد التحقق من صدق و ثبات المقياسين تم تطبيقهما على عينة قوامها 100 أستاذ في بعض مراكز التكوين المهني بمدينتي تقرت و ورقلة أختيرت بطريقة عشوائية ، خلصت النتائج إلى: 1. توجد علاقة ارتباطيه بين الكفاءة الذاتية و الدافعية للانجاز لدى أساتذة التكوين المهني. 2. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الكفاءة الذاتية لدى أساتذة التكوين المهني حسب متغير الجنس ( الذكور و الاناث) 3. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الكفاءة الذاتية لدى اساتذة التكوين المهني حسب متغير المؤهل العلمي ( متوسط، ثانوي، جامعي) 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة التكوين المهني في الكفاءة الذاتية ترجع إلى سنوات لخبرة في العمل. 5. مستوى الكفاءة الذاتية لدى أساتذة التكوين المهني مرتفع.
The present study aimed to know the relationship between Self-efficacy and achievement motivation to The teachers of professional formation Where it was relying on the descriptive approach in the study and basing on this It has been asking the The general question : is there a positive correlation relationship between self-efficacy and achievement motivation among professional formation teachers? following questions: 1. Is there a relationship between self-efficacy and achievement motivation among teachers of Professional formation? 2. Are there significant differences between the Professional formation teachers in self-efficacy due to qualification? 3. Are there significant differences between the Professional formation teachers in self-efficacy due to, years of experience? 4. Are there significant differences between the Professional formation teachers in self-efficacy due to Gender? 5. What level of achievement motivation among Professional formation teachers? After identifying the problematic study, the hypotheses were as follows: The general hypotheses: There is a positive correlation relationship between self-efficacy and achievement motivation among Professional formation teachers. Partial hypotheses: 1. There were statistically significant differences between the teachers of professional formation in self-efficacy due to qualification. 2. There were statistically significant differences between the Professional formation teachers in self-efficacy due to, years of experience 3. There were statistically significant differences between the vocational training teachers in self-efficacy due to Gender 4. Achievement motivation level of teachers professional formation is high. Measurement tools: To achieve the objectives of the study, It has been relying on two tools: 1. self-efficacy scale for SchwarzertranslateJamilSamerRadwan 1997). 2. Motivation achievement Scale, prepared by Harmenz 1975 and was translated into Arabic by Farouk Abdel Fattah, 1981. It was Verified of Reliability and validity of the scales, It has been applied to a sample of 100 professors in some professional formation centers in Touggourt and Ouargla and found the following results: 1. There is a correlative relationship between self-efficacy and achievement motivation among teachers professional formation 2. There is no statistically significant differences in self-efficacy among professional formation teachers by gender variable (male and female) 3. There is no statistically significant differences in self-efficacy among professional formation teachers by educational qualification variable (middle school, secondary, university) 4. There is no statistically significant differences between the professional formation teachers in self-efficacy due to years of work experience 5. The level of Self-efficacy among professional formation teachers is high
Description: تخصص:علم النفس العمل والتنظيم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11195
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukhachba-nourhouda.pdf156,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.