Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11586
Title: توظيف أدوات الربط في التعبير الكتابي لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط (الضمائر عينة)
Authors: طبشي إبراھيم
وھيبة بن عائشة
Keywords: الضمائر
التعبير الكتابي
أدوات الربط
pronouns
written expression
connectivity tools
pronoms
expression écrite
des outils de connectivité
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة التعبير الكتابي في الكشف عن توظيف الضمائر لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط ، عن طريق الإشكال التالي : ما مدى تحكم تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط في استعمال الضمائر باعتبارها أدوات ربط ؟ وقد تمت الإجابة على هذا الإشكال باستخدام أداتين هما : تحليل المحتوى ، وذلك بأخذ مجموعة من التعابير الكتابية من عينة الدراسة حيث تكونت هذه العينة من مئة وعشرين تلميذا موزعين على ثلاث متوسطات من مدينة ورقلة ومدينة تقرت في الموسم الدراسي :2015/2016 م وقد أظهرت النتائج ارتفاع نسبة التلاميذ الذين وظفوا الضمائر في التعابير الكتابية ، وأصابوا في التوظيف ، مقابل انخفاض في نسبة التلاميذ الذين لم يوظفوا وقلة اخطائهم في التوظيف
This study aimed to highlight the most important objectives which determine the contribution of written expression in the detection of consciences employ the students of the fourth year of middle school education, through the following formats: To what extent students of the fourth year control of the medium of education in the use of pronouns Battabarha linking tools? Has been the answer to this dilemma by using two tools: content analysis, and by taking a set of written expressions of the study sample consisted where this sample of a hundred and twenty pupils Mzein three averages of the city and the city of Ouargla and Touggourt in the school year: 2015/2016 m the results showed high pupil who hired consciences in terms clerical ratio, and wounded in employment, compared to a decline in students who did not employ the proportion of errors and the lack of it.
Cette étude visait à mettre en évidence les objectifs les plus importants qui déterminent la contribution de l'expression écrite dans la détection des consciences emploient les élèves de la quatrième année de l'enseignement moyen, à travers les formats suivants: Dans quelle mesure les élèves de la quatrième année contrôle du milieu de l'éducation dans l'utilisation des pronoms Battabarha reliant les outils? A été la réponse à ce dilemme en utilisant deux outils: l'analyse de contenu, et en prenant un ensemble d'expressions écrites de l'échantillon de l'étude consistait où cet échantillon de cent vingt élèves Mzein trois moyennes de la ville et la ville de Ouargla et Touggourt dans l'année scolaire: 2015/2016 m les résultats ont montré élevé d'élèves qui a engagé les consciences en termes rapport de bureau, et blessé à l'emploi, par rapport à une baisse des étudiants qui n'emploient la proportion d'erreurs et le manque de celui-ci.
Description: قسم : اللغة العربية و آدابها تخصص: تعليمية اللغة العربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11586
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بن عائشة وهيبة-pdf-compressed.pdf411,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.