Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11629
Title: المقاربة بالكفاءات ودورها في إكساب الملكة اللغوية
Authors: عبد القادر، بقادر
بوهراوة, الصالح
Keywords: المقاربة بالكفاءات
الملكة اللغوية
Competency based approach
Linguistic competency
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: يعد موضوع المقاربة بالكفاءات ودورها في إكساب الملكة اللغوية، موضوعا تعليميا بالدرجة الأولى، كونه ينتمي إلى مجال اهتمام علماء اللغة بمثل هذه المواضيع، وسعت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى مساهمة المقاربة بالكفاءات في إكساب المتعلمين الملكة اللغوية من وجهة نظر الأساتذة، وقد انطلقنا من التساؤل العام للدراسة: إلى أي مدى يمكن أن تسهم المقاربة بالكفاءات في تنمية الملكة اللغوية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط؟. لقد تكونت عينة الدراسة من 49 أستاذ وأستاذة يقومون بتطبيق منهاج اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة التعليم المتوسط التابعة للمدارس الحكومية لولاية ورقلة. لقد اعتمدنا على أداة قياس واحدة والمتمثلة في الاستبيان الذي قمت بإعداده في صورته الأولية، ثم قمنا بعرضه على مجموعة من الأساتذة المحكمين من ذوي الاختصاص، وهذا من أجل التأكد من صدقها وثباته حتى يتسنى لنا في الأخير تطبيقها على أفراد عينة الدراسة، بعد ذلك قمنا بمعالجة هاته البيانات المتحصلة عليها بواسطة الأساليب الإحصائية. ولقد كشف موضوع الدراسة إلى النتائج التالية: - تبين أن مساهمة البعد الأول والثاني والثالث من أداة الدراسة التي قمنا باستعمالها قد خلصت في مجملها، إلى أن الأغلبية العظمى من الأساتذة لتلاميذ المرحلة التعليم المتوسط يوافقون على أن: المقاربة بالكفاءات تسهم لحد ما في تنمية القدرة على التعبير مشافهة وكتابة، وفي توظيف المكتسبات اللغوية، وفي تنمية الملكة اللغوية عند المتعلم، متبوعا بعدد الأساتذة الموافقين تماما لهذا الأبعاد، وهذا رغم اختلاف المتغيراتلجنس، العمر، المؤهل العلمي، الخبرة التعليمية Competency based approach role in acquiring the linguistic competency is primarily didactic since it is a focused topic by the linguists. The present study is aiming at identifying the extent to which Competency based Approachcontribute to create the linguistic competency from teachers’ point of view. The following question was raised: To what extent the competency based approach contributes in developing the middle school pupils’ competency ? The sample consists of 49 teachers of both sexes who apply the Arabic language syllabus at public middle school in Ouargla. We adopted the questionnaire as a tool done first as a draft then given to some specialized teachers to check its validity so that it can be later adopted and applied on the chosen sample. After that we treated the data collected via the questionnaire using the statistical techniques. The study concluded with the following: The first, the second and the third dimension of the study tool we have applied do generally approve that the majority of the students do agree that Competency based Approach quietly contributes in expressing oneself in oral and written as well as the teachers’ views who are entirely with these dimensions despite the various variables: sex , age, qualification and experience ا
Description: جامعة قاصدي مرباح كلية الآداب و اللغات قسم اللغة و الأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11629
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوهراوة الصالح-pdf-compressed.pdf4,99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.