Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11736
Title: المسرح الذهني في مسرحية "الهارب" للطاهر وطار
Authors: أحمد، بقار
دقلة, مريم
Keywords: المسرح الذهني
الهارب
الصراع
الشخصية
الحوار
Mental theater
the escaper
the conflict
the character
the interlocution
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: يتناول هذا البحث دراسة للمسرح الذهني في مسرحية "الهارب" بهدف الكشف عن الخصائص الفنية الذهنية في المسرحية التي جسدها الكاتب الطاهر وطار لبناء دلالاتها وأبعادها ، واتبعت في بحثي هذا على الدراسة الفنية مع الاستناد على آليتي الوصف والتحليل وذلك لتبيين مضمون المدونة واستجلاء ملمح الرموز وتحديد بنائها الفني؛ ومن خلال دراستي هذه توصلت إلى نتائج من أهمها وهي أن الشخصية في المسرحية شخصية مأساوية يائسة من الحياة هاربة منها ترفض فكرة الوجود والكاتب برع في استخدام الزمن؛ لأن المسرحية بالرغم من أنها في الماضي لكن الكاتب استطاع إخفاء ذلك بذكاء حتى أنك حين تقرأ هذه المسرحية لا ترى إلا الحاضر ، بما أن الصراع جوهر المسرح الذهني وهذا ما نلمسه في المسرحية وهو صراع الشخصية الرئيسية مع ذاتها، ونرى أيضا صراع الأفكار وهذا لأن الكاتب يحمل الفكر الاشتراكي. This research includes a study about themental theater in ‘the escaper’ which aims at exposing artistic characteristics of the mental theater which ‘TaherWattar’ expressedin order to developit indicationsand dimensions specially that the writer is for socialism. In this study I count the descriptive and the analytical approaches, to show the content of this corpus and express signs and precise their artistic constitution because the theater as Tawfik El Hakim said; the character’s thoughts roles in signs. Throughout this study I have reached several result, the following is the important one: that the play character has tragic and miserable personality and it escapes from life and regrets the being idea. Furthermore, the writer was clever while selecting and using the suitable tense. Despite that the play happen in the past but the writer could hide that intelligently ;when reading this play wouldn’t find but the present and since that the basis of mental theater is the conflict ,that later is very noticeable in this play ; the character conflict with selfsame.
Description: جامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة ـ كلية الآداب و اللغات قسم اللغة والأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11736
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دقلة مريم-pdf-compressed.pdf696,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.