Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11847
Title: المســـــرح الثّـــــوري الجزائـــــري مسرحية "مصرع الطّغـاة " لعبد الله الركيبي أنموذجا.
Authors: عبد الحميد ھيمة
مباركة قوقاو
Keywords: الثورة
الرمز
النضال
الكفاح
المسرح
المسرحية
الثوري
the revolution
the symbol
the fight
the theater
the game
the room
to revolutionize
la révolution
le symbole
le combat
théâtre
le jeu
la chambre
révolutionner
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: تعدّ الثّورة الجزائريّة أمّا ولودا للإبداع الفنّي عموما و الإبداع المسرحي على وجه الخصوص، إذ ينفرد المسرح الجزائري ببدايته الثّوريّة، حيث كان أداة للنّيل من المستعمر ولفت انتباه الشّعب الجزائري لدسائسه ونواياه، بل حمل رسالة المقاومة الشّعبيّة، وحرّض على الثّورة قبل اشتعالها. وتعدّ مسرحيّة «مصرع الطّغاة » إحدى الأعمال الفنّية الّتي تمثّل تتويجا لتفاعل المسرح مع الثّورة الجزائريّة. لذا كان محور البحث موسوما ب: " المسرح الثّوري الجزائري – مسرحيّة " مصرع الطّغاة " لعبد الله الركيبي أنموذجا ". حيث جاءت هذه الدّراسة محاولة منّا في البحث للإجابة عن الإشكالية التّالية: ماهي معالم المسرح الثّوري الجزائري ؟ وماهي أبعاده ودلالته الفنية؟. لذلك قسّم البحث إلى فصول نظريّة وأخرى تطبيقيّة ، فاختصّ الجانب النّظري منه ببحث مفاهيم: ميلاده وتعريفه، ملتقى المسرح والثّورة، مساره وموضوعات نصّه ،الاستعمال اللّغوي للنّص المسرحي الثّوري، خصوصيّاته ،مصادره ومرجعيّاته.أمّا الجانب التّطبيقي فخصّصناه لتجلّيّات المسرح الثّوري في مسرحيّة "مصرع الطّغاة " لعبد الله الرّكيبي حيث قمنا بدراسة فنيّة لعناصرها. ولعلّ أبرز الأهداف الّتي سعى البحث في تحقيقها ممثّلة في أنّه حاول : • البحث في القيمة الفنيّة والتّاريخية للمسرح الثّوري الجزائري الّذي كان سلاحا للمقاومة والتّحريض • كيف خلّدت الأعمال المسرحيّة الثّورة الجزائريّة ومجّدت بطولاتها؟. • التّعرف على فنيّات الإبداع المسرحي لدى الكاتب الركيبي وكيفيّة تصويره للنّضال الثّوري الملتزم بقضيّة بلاده وتحريرها. تحديد الأبعاد السياسيّة لخطابه الأدبي الثّوري.
The Algerian revolution, generally it is the source(spring) of the artistic creation and specially because the theater was born in the birth of the revolution because it was a tool to cause(provoke) the enemy and to make wake the Algerian citizens of the plans French also it improved the popular resistance before the revolution. The theater of (the end of the dictators) which was an artistic activity which represented the Algerian revolution. The subject of search(research) was attached of * the Algerian past(over) theater * The theater of (the end of the dictators) which was made by Abdullah Arrakibi as a symbol. This study is used to have the answer of the following problem: What are the marked of the Algerian past(over) theater? And which are his(her,its) artistic symptoms: The search(research) was conversed in two theoretical and practical chapters. Was quoted(esteemed) theoretical specialized in his(her,its) search(research) of his(her,its) birth, definition, his(her,its) subject, the linguistic use of the theoretical text revolutionizes, its characteristics and its resources. Quoted(esteemed) practice is specialized the facts of the theater of * The end of dictateurs* for Abdullah ARRAKIBI, we make of technical study of its elements. And the best objectives which will be looked, we make for it: - the search(research) for the artistic value and the history of the theater revolutionizes Algerian which was a tool of resistance. - Knowledge of the techniques of the theatrical creation at the writer ARRAKIBI and how - he thought of the resistance settled(adjusted) by Algeria and his liberation. - Specify the political objectives of sound talks revolutionizes.
La révolution algérienne, généralement c’est la source de la création artistique et spécialement parce que le théâtre est née à la naissance de la révolution car elle était un outil de provoquer l’ennemi et faire réveiller les citoyens algériens de les plans français aussi elle améliorait la résistance populaire avant la révolution. Le théâtre de (la fin des dictateurs) laquelle était une activité artistique qui représentée la révolution algérienne. Le sujet de recherche était attaché de * le théâtre révolu algérien * Le théâtre de (la fin des dictateurs) qui était fait par Abdullah Arrakibi comme un symbole. Cette étude est utilisée pour avoir la réponse de la problématique suivante : Quels sont les marqués du théâtre révolu algérien ? Et quels sont ses symptômes artistiques : La recherche était devisée en deux chapitres théoriques et pratiques. La coté théorique a spécialisé en son recherche de son naissance, définition, ses sujet, l’utilisation linguistique du texte théorique révolutionne, ses caractéristiques et ses ressources. La coté pratique est spécialisé les faits du théâtre de * La fin des dictateurs* pour Abdullah ARRAKIBI, on fait d’étude technique de ses éléments. Et les meilleurs objectifs qui seront cherché, on y fait : -la recherche de la valeur artistique et l’historique du théâtre révolutionne algérien qui était un outil de résistance. - Savoir des techniques de la création théâtrale chez l’écrivain ARRAKIBI et comment-il- pensait la résistance réglé de L’Algérie et sa libération. - Précise les objectifs politiques de son discoure révolutionne.
Description: قسم اللغة و الأدب العربي تخصص : الأدب المسرحي ونقده
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11847
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
قوقاو مباركة-ilovepdf-compressed.pdf1,91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.