Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11859
Title: اهمية تطبيق المزيج التسويقي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
Authors: بن جروة, حكيم
قوقي, نزهة شهرزاد
Keywords: لتسويق
أنشطة التسويقية
Marketing
marketing activities
Issue Date: 23-May-2016
Publisher: جانعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: يعتبر المزيج التسويقي من الانشغالات التي أصبح من الضروري على المؤسسات الصغيرة و المتوسطة الاهتمام بها باعتبارها عجلة تحريك الاقتصاد الجزائري في الوقت الراهن . من هذا المنطلق حاولنا من خلال هذه الدراسة التطرق لإشكالية مدى أهمية تطبيق الأنشطة التسويقية في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة و من اجل ذلك قمنا بدراسة ميدانية شملت عينة مكونة من ٣٣ مؤسسة صغيرة و متوسطة في بلدية تقرت استخدمنا فيها استمارة استبيان ثم أجرينا معالجة للبيانات المحصل عليها من طرف SPss .V20 برنامج و من أهم ما توصلت إليه في دراستنا إن الانشغالات بتطبيق هذه الأساسيات متدن ، لا يحقق المستويات المطلوبة كما إنها تاخد النمط الشكلي الذي يبين إنها تهتم بالنشاط التسويقي كذلك توصلنا الى بعض النتائج الجزئية مثل : عدم وجود اختلاف في تبني الأنشطة التسويقية يرجع لاختلاف خصائصها و قد أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام أكثر بالجانب التسويقي و تبني السياسات التسويقية ، بهدف مواكبة التطورات بغية تحقيق قفزة فعلية لهاته المؤسسات.
The marketing activities of the concerns which became necessary on SME interest in them as a wheel moving the Algerian economy at the moment. From this point we have tried through this study how important the problematic application of marketing activities in the small and medium enterprises And for this we have included a field study consisting of 33 small and medium enterprise in They had then processing received data by program SPss \ V20 And of the most important findings in our study . That concerns the application of these fundamentals is low, does not achieve the required levels It's also a thing for taking formal style that shows that they care about the activity marketing Well we have reached some partial results Such as: the lack of a difference in the adoption of marketing activities due to the different characteristics of The study recommended that more attention to the marketing side And adopting marketing policies, in order to keep abreast of developments in order to achieve a real leap to these circumstances institutions..
Description: تسيير مؤسسات صغير ومتوسطة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11859
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gougui-nazha chahrazed.pdf1,73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.