Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11867
Title: المقاربة النصية وأثرها في التعبير الكتابي "سنة ثانية متوسط أنموذجا
Authors: حسين زعطوط
يوسف منصوري
Keywords: المقاربة
النص
المقاربة النصية
التعبير
الكتابة
التعبير الكتابي
approach
nas
almgarbh
altobeir
writing
scripts written
This studyaimed to shed light on the reality of education in accordance with the textwritten expression approach and knowledge of the impact of thisapproachitfrom the standpoint of professors and students of the second yearof middle schooleducationthrough the following question: Whatis the impact of the application of the approach in the textwritten expression? It will have contributed to improving the level of educated people in thisskill or not? To answerthis question, weselectedsampleconsisted in thirtyprofessordivided the six averagesfortypupilsdividedinto four averages in Ouargla in the academicyear 2015. 2016 m. The studyrelied on a questionnaire as a tool to collect data, and the descriptive and analyticalapproach, and the findingsfromthisresearchthatapproach came with new textwritten expression but not withoutshortcomingsnegatively affect the intendedresults of the application.
approche
nas
almgarbh scripts
altobeir
écriture
altobeir écrites
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على واقع تعليم التعبير الكتابي وفق المقاربة النصية ومعرفة أثر هذه المقاربة فيه من وجهة نظر أساتذة وتلاميذ السنة الثانية من التعليم المتوسط من خلال التساؤل التالي : ما هو أثر تطبيق المقاربة النصية في التعبير الكتابي ؟ وهل أسهمت في تحسين مستوى المتعلمين في هذه المهارة أم لا ؟ وللإجابة عن هذا التساؤل اخترنا عينة تمثلت في ثلاثين أستاذا مقسمين على ست متوسطات وأربعين تلميذا مقسمين على أربع متوسطات بمدينة ورقلة في الموسم الدراسي 2015. 2016م. واعتمدت الدراسة على الاستبيان كأداة لجمع البيانات، وعلى المنهج الوصفي التحليلي، ومن بين النتائج التي توصلت إليها من خلال هذا البحث أن المقاربة النصية جاءت بالجديد للتعبير الكتابي لكنها لا تخلو من نقائص تؤثر سلبا على النتائج المتوخاة من تطبيقها.
Cette étude visait à faire la lumière sur la réalité de l'éducation, conformément à l'approche de l'expression du texte écrit et la connaissance de l'impact de cette approche à partir du point de vue des professeurs et des étudiants de la deuxième année de l'enseignement moyen à travers la question suivante Quel est l'impact de l'application de l'approche dans l'expression de texte écrit? Il aura contribué à l'amélioration du niveau des gens instruits dans cette compétence ou non ? Pour répondre à cette question, nous avons choisi l'échantillon consistait en trente professeur divisé les six moyennes quarante élèves répartis en quatre moyennes à Ouargla pour l'année scolaire 2015. 2016 m. L'étude reposait sur un questionnaire comme un outil pour recueillir des données, et l'approche descriptive et analytique, et les résultats de cette recherche que cette approche est venu avec une nouvelle expression de texte écrit, mais non sans lacunes affectent négativement les résultats escomptés de l'application.
Description: قسم اللغة و الأدب العربي تخصص : تعليمية اللغة العربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11867
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
منصوري يوسف-pdf-compressed.pdf7,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.