Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12808
Title: اثر نظام الحوافز على تحقيق الرضا الوظيفي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة دراسة عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
Authors: بن شويحة, بشير
مريومة, سهير
Keywords: الرضا الوظيفي
نظام الحوافز
the incentive system
job satisfaction
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة أثر نظام الحوافز على تحقيق الرضا الوظيفي في عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بمدينة تقرت ولاية ورقلة، استخدام الباحث الاستبانة والمقابلة لجمع المعلومات، واقتصرت عملية التوزيع على أسلوب العينة العشوائية البسيطة حيث بلغت تعداد عينة الدراسة (104) مفردة، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستبيانات عن طريق استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss ) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معاملات الارتباط، تحليل الانحدار، وخلصت الدراسة لعدد من النتائج أهمها: أن الحوافز المادية تؤثر بشكل ضئيل على الرضا الوظيفي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة محل الدارسة حيث بلغت القوة التفسيرية 0.273، وأن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين الحوافز المعنوية والرضا الوظيفي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة محل الدراسة حيث بلغت القوة التفسيرية 0.507، في حين أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مفردات الدراسة في العلاقة بين نظام الحوافز والرضا الوظيفي تعزى لمتغير السن والمستوى التعليمي وسنوات الخبرة، وقد أوصت الدراسة العمل على زيادة فاعلية أثر نظام الحوافز وذلك من خلال إعادة النظر بتقييمها لأنظمة الحوافز عموما.
The study aims to investigate the impact of the incentive system to achieve job satisfaction in a sample of small and medium enterprises in Touggourt Ouargla Province, the use of the researcher questionnaire and interview to gather information, and limited distribution to simple random sampling method of the process of reaching the study sample census (104) Single, data were analyzed contained in the questionnaires by using the statistical package for social Sciences (Spss) based on averages, standard deviations, correlation coefficients, regression analysis, and the study found a number of findings, including: that the material incentives scantily influence on job satisfaction in the small and medium enterprises replace the study where explanatory power amounted to 0.273, and that there are significant relationship statistically between moral incentives and job satisfaction in the small and medium enterprises under study reaching force explanatory 0.507, while the results showed that there were no statistically significant differences between the study vocabulary in the relationship between the system of incentives and job satisfaction due variable age, educational level and years of experience, the study recommended work to increase the effectiveness of the impact of the incentive system through reconsider its assessment of the systems generally incentives.
Description: تسيير مؤسسات صغيرة ومتوسطة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12808
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
meryouma-souhir.pdf1,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.