Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12948
Title: أساليب تقويم تعلُّم اللّغة العربية في مرحلة التّعليم المتوسّط في الجزائر
Authors: العيد جلولي
عريف, هنية
Keywords: التقويم
اللغة العربية
المرحلة المتوسطة
التمارين اللغوية
L évaluation
Langue arabe
cycle moyen
Exercices linguistiques
evaluation
Arabic language
Middle school
linguistic exercises
Issue Date: 2016
Abstract: يعدّ التّقويم التربوي بصفة عامة، والتّقويم اللّغوي بصفة خاصة، نشاطا ملازما لسيرورة العملية التّعليمية التعلّمية في مختلف مجالاتها ومراحلها، فبدونه لا يمكن التّعرف على مدى التقدّم الذي أحرزته هذه العملية، و لا على الصعوبات التي تحول دون استيعاب التعلّمات، فهو بمثابة جهاز لقياس مستوى نوعية الأداء الخاصّ بكل عنصر من عناصر العملية التعليميّة التعلّمية بقصد تعديلها وتطويرها. و في حقل التعليميّة، وخصوصا في تعليم اللّغة العربية لأبنائها في المرحلة المتوسطة في الجزائر، كثيرا ما يتعثّر التّلميذ في التقدّم نحو الأهداف المرجوّة، وهنا يُطرَح تساؤل هام حول سبب هذا الفشل: هل يعزى إلى الأهداف؟ أم إلى المادة اللّغوية(المحتوى المقرّر)؟ أم إلى طريقة التّدريس؟ أم إلى الوسائل التعليميّة المعتمدة؟ أم إلى قصور في الأساليب والأدوات التّقويمية في حدّ ذاتها ؟ ولذلك يحاول هذا البحث الوقوف على هذه المشكلة من خلال التطرّق إلى أساليب تقويم تعلّم اللّغة العربية المعتمدة في مرحلة التّعليم المتوسّط ،خصوصا وأنّها تأتي في ضوء تبنّي المنظومة التربوية في الجزائر لبيداغوجيا حديثة في التّعليم، ألا وهي "التّدريس بالكفايات"، وبما أنّ كل تغيير ينتظر منه أن يأتي بجديد فإنّني أسعى من خلال هذا البحث إلى التّعرف على الجديد الذي جاءت به هذه الطريقة في عنصر من أهم عناصر العملية التعليمية ألا و هو"التقويم".
Pedagogic evaluation in general and language one in particular is deemed to be one of the main pillars of learning-teaching process .Verily, it is far impossible without evaluation,to neither know the process progress rate nor identify the difficulties that may hinder this process. Evaluation is like a device that measures the specific achievements level for each learning-teaching operation quality in order to modify it for better and hence improve it.In didactics –particularly, in teaching Arabic language for native speakers at Algerian middle schools- students, most of time, fail to achieve the meant aims. An important question dealing with the reason behind such fail must be here rised: Is it due to the aims? To the language devices (the syllabi content)? To the teaching methods? To the adopted didactic tools? Or it is due to a lack in the very assessement techniques and tools? The present research tries to tackle this question through analysing the evaluation techniques adopted in teaching Arabic language at middle schools and spots light on a recently adopted pedagogic method in Algeria that is " Competancy-based approach".Since we always hope for better from any reform,the researcher here tries -basing upon the present investigation- to identify what new this approach has brought to evaluation deemed to be one of the main aspects of teaching.
Description: لسانیات اللغة العربیة وتعلیمیته
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12948
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arif-Henia-Doctorat.pdf6,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.