Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12969
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقريشي, حليمة السعدية-
dc.contributor.authorقدي عبد المجيد-
dc.date.accessioned2016-12-19T10:30:26Z-
dc.date.available2016-12-19T10:30:26Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12969-
dc.descriptionعلوم التسييرen_US
dc.description.abstractتماشيا مع الاتجاه العالمي بضرورة الحفاظ على البيئة حرص قطاع البترول على وضع العوامل البيئية على رأس أولوياته واتجه نحو دعم وتشجيع استخدام الطاقة التي دف إلى تحقيق المحافظة على البيئة، مكافحة التلوث واستخدام أنواع نظيفة من الوقود وتطبيق تكنولوجيا تحد من الآثار الضارة التي قد تنتج عن عمليات الصناعة البترولية والتي دد العملية الإنتاجية والعاملين قبل أن دد البيئة المحيطة نفسها، فكان التسويق الأخضر هو أحد الاستجابات المهمة للقلق البيئي، وأصبح يأخذ طابعا دوليا وعالميا أكثر من طابعه المحلي بوصفه المشاكل التي يواجهها هي مشاكل الكرة الأرضية بأكملها، وأن البحث في موضوع التسويق الأخضر يعد رؤية جديدة، تركز على الاستخدام الفعال للموارد ويهدف إلى تقديم القيمة الفضلى للعملاء والأطراف الأخرى ذات العلاقة آخذا بعين الاعتبار الحاجات البيئية والاجتماعية طويلة الأمد. ولأجل الاقتراب أكثر من المتطلبات الواجب توفرها لممارسة مفهوم التسويق الأخضر، من خلال تحديد دور العوامل الداخلية والخارجية التي تسبق تطبيق المفهوم على مستوى الصناعة البترولية، وقد تم التوصل إلى نموذج مقترح يصلح للتطبيق في الصناعة البترولية بوجه عام، والمؤسسات البترولية العاملة في الدول العربية بوجه خاص التي ترغب في تبني مدخل التسويق الأخضر.en_US
dc.description.abstractFollowing the international trend of the necessity to preserve environment, the oil sector sets off to posit the environmental factors on the summit of its priorities. It also encourages and supports the utilization of energy that aims at maintaining the preservation of environment, facing pollution, using clean types of fuel, and applying a technology that reduces the pernicious effects that may stem from the oil industry processes which threaten the productive process and the employees before even threatening the surrounding environment. Thus, the Green Marketing is one the most important responses to the environmental unrest. This latter is getting much a global impress than the local impress, for the problems are facing the entire globe. Eventually, research into the topic of Green Marketing is considered a new vision, which focuses on the effectual utilization of resources, and aims to give away the additional value to the agents- and parties-proper, taking into account the long-term environmental and social needs. For the sake of getting much closer to the inescapable requirements that should be available to concretize the concept of Green Marketing, the role of the internal and external factors that precede the application of the concept at the level of oil industry is delineated. In addition, we arrived at an exemplar suggested to be appropriately applied within the oil industry globally, and in particular, within the oil institutions that function in the Arab countries that seek to adopt the access to Green Marketing.-
dc.subjectصناعة بتروليةen_US
dc.subjectحماية البيئةen_US
dc.subjectتسويق أخضرen_US
dc.subjectتشريعات بيئيةen_US
dc.subjectمسؤولية بيئيةen_US
dc.subjectنظام الإدارة البيئيةen_US
dc.subjectاستثمار أخضرen_US
dc.subjectتأمين على مخاطر بيئيةen_US
dc.subjectسوناطراكen_US
dc.subjectOil industryen_US
dc.subjectEnvironment preservationen_US
dc.subjectGreen Marketingen_US
dc.subjectEnvironmental legislationsen_US
dc.subjectEnvironmental responsibilityen_US
dc.subjectthe system of environmental administrationen_US
dc.subjectgreen investmenten_US
dc.subjectAssurance to environmental dangersen_US
dc.subjectSonatrachen_US
dc.titleنموذج مقترح لمحددات تطبيق التسويق الأخضر في المؤسسات البتروليةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
korichi-Halima-Doctorat.pdf4,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.