Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13003
Title: شعرية الخطاب الصوفي النفري أنموذجا
Authors: بوداود وذناني
كريبع, عطاءالله
Keywords: إبداع
أدبية
استعارة
انحراف
انزياح
تأويلية
تناص
شعرية
وظيفة شعرية
مدلول
creation
literariness
metaphor
departure
deviation
hermeneutics
intertextuality
poetics
poetic funcion
signified
Issue Date: 2015
Abstract: تهدف هذه الأطروحة إلى رصد إشكالية الخطاب الصوفي، ومدى إمكانية وصف هذا الخطاب بالشعرية، وإلى أي حد يستجيب لمواصفات الشعر كما تراها المدرسة الكلاسيكية، وكما تعتقدها مقولات الحداثة، وكان لزاما التمهيد بأسباب تحييد الخطاب الصوفي من المدونة النقدية الكلاسيكية، وإهماله على مستوى النقد والإبداع على السواء. وبحثنا هذا الإشكال وطرحنا أسباب هذا الإهمال، دون أن نهمل حجج كل فريق. ثم عرضنا لتحيينات ابن عربي الباعث الأول لخطاب النفري موضع الدراسة باعتبار النفري صاحب خطاب صوفي نوعي، أسس لكتابة مختلفة تمارس حضورا قويا على صعيد المدونة الصوفية، وعلى مستوى النص الإبداعي الحداثي لدى جمهرة الباحثين الحداثيين. ولذلك حاولنا رصد شعرية هذا الخطاب باعتباره مرجعا وعلامة فارقة في تاريخ الكتابة العربية على عمومها، والكتابة الصوفية في مجال ممارستها. كما حاولنا في هذه الأطروحة أن نتتبع تجليات الشعرية في هذا الخطاب بداية كما رآه القدماء كابن عربي والتلمساني مرورا بما حاوله المعاصرون بداية بأدونيس وغيره من البدعين والنقاد. ثم أتبعنا كل ذلك بفصلين تطبيقيين رصدنا فيهما مظاهر الشعرية في هذا الخطاب، مشيرين إلى تمفصلات هذه السمة وتعلقاتها وتمثلاتها على مستوى هذه الكتابة.
This study discusses some of the issues in the sufism discourse, And deals with the relationship of this concept of poetic discourse according to classical theories and concepts of modernity, in the beginning, we have stated the reasons for lack of interest in the sufism discourse. We discussed this dilemma and put forward the reasons for this neglect , without neglecting the arguments of each team, Then our offer to the opinions of (Ibn Arabi) primary motive is to speech (aniffari) under study as (aniffari) owner Sophie qualitative speech, As he has found a different writing her dominance in the sufism discourse, and creative text modernist level, Therefore we tried to monitor the lattice this speech as a reference and a milestone in the history of Arabic writing in general and in the Sufi writing , in particular, the level of. We tried to trace the manifestations of the poetic in this speech as the beginning of the ancients saw as the (Ibn Arabi) and (Atilemssani) passing Try it since the beginning of (Adonis) contemporaries and other creators and critics. Then we have included two topics in the practical side spotted through which the poetic aspects in this speech, pointing out their properties at the level of this writing.
Description: مهاهج نقدية معاصرة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13003
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kerbia-Attallah-Doctorat.pdf38,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.