Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14385
Title: دور إدارة المعرفة التسويقية في تحسين الأداء التسويقي للمؤسسة الخدمية "د ا رسة حالة المفوضية الجهوية موبيليس ورقلة"
Authors: مناصرية, رشيد
الداوي, حسين
Keywords: معرفة تسويقية
أداء تسويقي
Marketing Knowledge
Marketing Performance
Issue Date: 13-May-2017
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى قياس دور أبعاد إدارة المعرفة التسويقية )إدارة معرفة الزبون، إدارة معرفة المنافس، إدارة معرفة العملية، إدارة معرفة الخدمة( في تحسين الأداء التسويقي للمؤسسة ؛ أجريت هذه الدراسة على مستوى المديرية الجهوية لمؤسسة موبيليس ورقلة بالجزائر، حيث تم إستخدام المنهج الوصفي لإجراء هذه الدراسة واعتمدنا على أداة الإستبانة، إذ تم توزيع 06 إستمارة على موظفي المؤسسة وتم إسترجاع 06 قابلة للدراسة، بعدها قمنا بتحليل بيانات الدراسة بإستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة ؛ وأهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة هي : وجود مستوى مرتفع للأداء التسويقي في المؤسسة؛  وجود مستوى مرتفع لتطبيق إدارة المعرفة التسويقية وبأبعادها المدروسة )إدارة معرفة الزبون، إدارة معرفة المنافس، إدارة  معرفة العملية، إدارة معرفة الخدمة(؛ وجود إرتباط معنوي بين أبعاد إدارة المعرفة التسويقية والأداء التسويقي في المؤسسة؛  يعد بعد إدارة معرفة الخدمة أهم بعد من أبعاد إدارة المعرفة التسويقية حيث أثر تأثيراً جوهرياً على الأداء التسويقي في  مؤسسة موبيليس ورقلة.
The objective of This study is to measure the role of marketing knowledge management dimensions )Manage customer knowledge, Manage competitor knowledge , Manage process knowledge , Knowledge management service( Improve the organization's marketing performance ; This study was conducted at the level of the regional directorate of an institution Mobilis Ouargla in Algeria ; The descriptive approach was used to conduct this study and we relied on the questionnaire. As a form was 60 distributed to the employees of the institution and 50 was returned to study. We then analyzed the study data using appropriate statistical methods, The main findings of the study are :  A high level of marketing performance in the organization ;  A high level of application of marketing knowledge management and its studied dimensions (Manage customer knowledge, Manage competitor knowledge, Manage process knowledge, knowledge management service) ;  There is a significant correlation between the dimensions of marketing knowledge management and marketing performance in the organization ;  After service knowledge management is the most important dimension of marketing knowledge management, which has had a significant impact on marketing performance in the organization Mobilis Ouargla.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14385
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hossin_daoui.pdf7,76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.