Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14429
Title: جهود الطاهر العبيدي في التربية والتعليم بالجنوب الجزائري بورتري مصور بعنوان "مالك الصغير ستون عاماً من العطاء "
Authors: زهية يسعد
ذياب, عبد الحليم
نيبوع, محمد هاني
Keywords: التعليم
الطاهر العبيدي
البورتري المصور
Taher Al-Obeidi
portrait
education
Issue Date: 2017
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة، الى معرفة المنهج التعليمي والتربوي الذي انتهجه العلامة الشيخ الطاهر العبيدي، وايضا للتعرف على خصال وشخصية هذا العالم الجليل، وهذا بالتطرق لجوانب حياته منذ نشأته الى تعليمه ومعرفة كيفية تدريسه، من خلال هذا البورتري المصور، والذي اعتمدنا فيه على شهادات حية لتلاميذه ولمن عايشوه في حياته. ولنصل الى نتائج دراستنا قمنا بوضع خطة بدايتها بإشكالية وتساؤلات فرعية لننطلق منها، وتحديد اهدافا للوصول اليها، معتمدين في ذلك على احد الأنواع الصحفية وهو البورتري المصور، والذي اخذ منا ثلاث مراحل كان اولها مرحلة ما قبل التصوير والتحضير، ومرحلة التصوير، واخيرا مرحلة ما بعد التصوير والتركيب النهائي للمادة الفيلمية، متتبعين بذلك سيرة حياته ومكان نشأته بولاية وادي سوف، والمدارس القرآنية التي تلقى فيها العلم، الى هجرته لتونس لاستكمال دراسته، ثم عودته لأرض الوطن واستقراره بمدينة تقرت والتي اعطى فيها مايزيد عن ستون سنة من عمره في خدمة الدين والعلم وابناء المنطقة. كانت نتائج دراستنا هو الوصول الى الطريقة المتبعة في تدريسه، والتي كانت مشابهة كثيرا في طريقة التلقين وفي الكتب المُدرَسة لتلك المعتمدة في اكبر الجامعات الإسلامية في تلك الحقبة كجامع القرويين بالمغرب، والزيتونة بتونس، والأزهر بمصر، وايضا كانت للغته البسيطة المهذبة التي يفهمها ويستوعبها أغلب سكان المنطقة ومن يحضرون لدروسه بمختلف طبقاتهم الاجتماعية والثقافية، وهذا الذي جعل من الإمام العبيدي محبوبا ومطلوبا في دروسه، اذ تخرج على يديه العديد من أبناء المنطقة والولايات المجاورة، كمدينة الجلفة وبوسعادة، حيث تقلدوا مناصب هامة في المجتمع، منهم من كان قاضيا ومنهم محاميا، وآخرون معلمين وأساتذة ومدراء في سلك التعليم، والعديد من الائمة والخطباء.
The study aims at knowing the educational approach of Sheikh Taher Al-Obeidi, also to identify the personality and the characteristics of this great scholar, by addressing the aspects of his life from his inception to his education, through photo portrait, in which we relied on live testimonies of his students and those who had lived in his life. In order to arrive at the results of our study, we have set a plan, to begin with problematic and sub-questions to start from, and to set aims to reach them, using one of the press types, which is the photo portrait, which take three stages, the first was preparation and pre-photography stage, the photography stage and finally the post photography and final composition of the film material. Following his biography where he grew up in the county of OuadiSouf, and the quranic schools in which he received his education, to his emigration to Tunisia to complete his studies, and then his return to the country and its stability in the Touggourt city, where he gave more than sixty years of his life in the service of the country and religion. Our study results were to reach the method used in teaching, which was quite similar to the method of teaching in the textbooks used in the largest Islamic universities in that era, such as El-Qarouin mosque of Morocco, Zaytouna in Tunisia, and Al-Azhar in Egypt. Also his polite and simple language was understood by most of the people of the region, those who attend his lessons rather than their difference in social and cultural classes, and this which made Imam al-Obaidi loved and wanted in his lessons, many of the people of the region and neighboring States such as the city of Djelfa and Bousaada, graduated on his hands, whom they had important positions in their society, including the judges, lawyers, and others were teachers and professors and directors of education, and many of the Imams and preachers.
Description: التخصص: إذاعة وتلفزيون
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14429
ISSN: ma
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
diyab-niboue.pdf2,68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.