Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14462
Title: الهوية الثقافية في الصحف الورقية الجزائرية لدى النخبة تجليات الهوية الثقافية في الصحف الورقية لدى النخبة في جريدة الشروق اليومي من 01/01/2014 الى 31/03/2014
Authors: بودربالة عبد القادر
قعمز, السعدية
Keywords: الهوية الثقافية
الصحف الورقية الجزائرية
النخبة
cultural identity
Algerian paper press
elite
Issue Date: 2017
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى رصد موضوع الهوية الثقافية في الصحف الورقية الجزائرية لدى النخبة من خلال صحيفة الشروق اليومي. واعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي وعلى أداة تحليل المضمون. تطرقنا في الجانب الميداني فكان هو المفتاح لكل تساؤلاتنا حيث قمنا بتحليل اثن عشرا عددا من جريدة الشروق اليومي واعتمدنا على فئات الشكل وفئات المضمون . وتوصلت الدراسة إلى أن جريدة الشروق لم تول اهتماما كبيرا بموضوع الهوية الثقافية حيث شغلت مساحة ضئيلة في الجريدة ومعظم المواضيع وردت في الصفحات الداخلية، وتم الاعتماد على أنواع صحفية مختلفة، وتم استخدام الخبر بنسبة كبيرة في معالجة هذه المواضيع، كذلك أشارت النتائج إلى أن الجريدة عالجت معظم مواضيع الهوية الثقافية بنسب متفاوتـة ووجهت مادتها الإعلامية إلى الجمهور العام وكذلك مدى اهتمام النخبة بموضوع الهوية الثقافية، واستقت مصادرها بنسبة كبيرة من الصحفيين وجاء اتجاه مواضيع الهوية الثقافية إيجابي أما القيم التي تحملها هذه المواضيع فهي موجبة
The aim of this study is to monitor the subject of cultural identity in the Algerian paper-newspapers to the educated elite through the daily newspaper Al-Shorouq. In this study, we relied on the descriptive approach and on the content analysis tool. We dealt with the field side was the key to all our questions, where we analyzed a dozen of a number of daily newspaper and we relied on the categories of form and categories of content. The study concluded that Al-Shorouq newspaper did not pay much attention to the issue of cultural identity, where it occupied a small area in the newspaper and most of the topics were in the internal pages, and was based on different types of newspapers, and the news was used significantly in addressing these topics, Most of the topics of cultural identity in varying degrees and directed media material to the general public as well as the extent of interest of the educated elite on the subject of cultural identity, and drew sources of a large proportion of journalists and the trend of topics of cultural identity is positive The values borne by these themes are Mo A meal.
Description: التخصص: تكنولوجيا الاتصال الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14462
ISSN: ma
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gaamaz-saadia.pdf1,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.