Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14465
Title: تأثير اليوتيوب من خلال برامج البودكاست على الطلبة الجامعيين دراسة ميدانية على عينة من طلبة ماستر قسم الإعلام والاتصال لجامعة قاصدي مرباح
Authors: جيتي نادية
العابد, السيد علي
بن يحي, عبد الرؤوف
Keywords: التأثير
اليوتيوب
برامج البودكاست
Effect
YouTube
podcast programs
Issue Date: 2017
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن تأثير اليوتيوب من خلال برامج البودكاست ومعالجتها وتناولها لمختلف القضايا على الطلبة الجامعيين من خلال دراسة عينة من مستخدمي اليوتيوب لمتابعة برامج البودكاست في جامعة قاصدي مرباح ورقلة, ولقد تم الاعتماد على أداة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين، حيث تم تقسيم الاستمارة إلى ثلاث محاور: المحور الأول يضم عادات وأنماط استخدام الطلبة لموقع اليوتيوب من اجل متابعة برامج البودكاست والمحور الثاني دوافع الطلبة لمشاهدة برامج البودكاست بواسطة اليوتيوب, و المحور الثالث الإشباعات المحققة من خلال متابعة برامج البودكاست بواسطة اليوتيوب والتأثيرات الناجمة عنها ، حيث تم الاعتماد على جداول تكرارية في محاولة منا لمعرفة تأثير هذه البرامج على الطلبة الجامعيين، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة النتائج أهمها: تقضي النسبة الأكبر من المبحوثين أقل من ساعتين في متابعة برامج البودكاست عن طريق اليوتيوب ، ويفضل أغلبهم استخدام جهاز هاتف ذكي في متابعة برامج البودكاست،يتابع الطلبة الجامعيين هذه البرامج بدافع التسلية والمتعة وحب الاطلاع ,أن برامج البودكاست تعكس بالفعل واقع القضايا المعاشة , تساهم برامج البودكاست في تغير أفكار الطلبة الجامعيين حول المجتمع وتقدم لهم اقتراحات لحل بعض المشاكل المختلفة
The study aims at detecting the effect of YouTube through podcast programs -that address and deal with the various issues of society- on university students through studying a sample of YouTube users who follows podcast programs at Kasdi Merbah University –Ouargla, and it depended on questionnaire to collect data from the respondents, it was divided into three axes: The first axis includes the method and patterns of students in using YouTube for following podcast programs. The second axis is students motivation to watch podcast programs using YouTube; and the third axis is the feedback achieved from following podcast programs by YouTube and its effects. Where it was based on repetitive tables in an attempt from us to know the impact of these programs on university students, the most important results of the study were: The majority of the respondents spend less than two hours following podcasts on YouTube, most of them prefer using smart phones for that. University students follow these programs out of pleasure and love of knowledge; podcasts actually reflect the reality of living issues; and it contributes in changing university students ideas about society and it offer them suggestions in solving s different problems.
Description: التخصص: تكنولوجيا الاتصال الحديثة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14465
ISSN: ma
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abed-benyahia.pdf2,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.