Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14504
Title: العوامل الاستراتيجية وعلاقتها بالميزة التنافسية في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة " دراسة عينة من مؤسسات انتاج الآجر بمنطقة تقرت "
Authors: قوجيل, محمد
حليلات, لبنى
Keywords: عوامل الاستراتيجية
المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
استراتيجيات التنافسية
strategies used in competitions
the strategic factors
most small and ouverage compnies
Issue Date: 13-May-2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تسعى الشركات المعاصرة إلى تحقيق مكانة متميزة في أسواقها لدى الفئات المستهدفة من زبائنها وبين منافسيها الحاليين والمحتملين ودلك من خلال التحرك وفق رؤى متكاملة وواضحة لديها القناعة بأنها الاطار الصحيح والمنهج السليم للاستفادة من الامكانيات والموارد وبما يتحقق لدى الزبائن الرضا، والوفاء والولاء. انه في الواقع عملي تنحصر فيه الفواصل المكانية والزمنية حيث الأسواق مفتوحة والأثيرات حادة بين المؤسسات فيما بينها وبين محيط أعمالها من جهة أخرى، تصبح الادارة الاستراتيجية هي الادارة المهنية الصحيحة بديمومة المؤسسات، استقرارها ونموها وتحقيق فعالية أدائها في المدى القصير والطويل على حد سواء. وتتضح أهمية هده الدراسة في سعيها لدراسة أثر الخيارات الاستراتيجية المتبعة في ميزاتها التنافسية، حيث يعتبر قطاع صناعة الاجر رائدا ويؤدي دورا ملحوظ في تنمية الاقتصاد الجزائري وتلبية احتياجات السوق المحلية بسعر معقول وتحقيق أداء أفضل حيث تم اختيار خمس شركات صناعية من أصل سبع شركات مصنعة للاجر تعمل جميعها في مدينة تقرت ،وقد تم الحصول على بيانات هده الشركات من خلال أداة الدراسة الرئيسة (الاستبيان).
Moder companies (industries) are seking to obtain a special position at the market especially between its consmers as well as those who share with it the same workes and products either at the moment or with those who can be in the futuer and this can be obtaimed through continous strnge looks that has most behiefs that is thes right way to benefit from the most materials through which it can couvince its consumers. It reality we may speak about where and when the markets are opened (i-man) the places and the mounents where would be dangerous and strict conflict between companies eithes inside the company or outside with other companies. Moreouer the strategic administrat would be the domenant administiation and the right one as well as companies are concerned. inaddition to the development and the progress of companies that mist be in the near as well in the far future. We may olso add that the importance of this research in it ‘s attempt to study the strategic changes that i twas followed by those companies with produce the brich that it is considered one ofthe most important productins in our society and plays a verey imprortant rols in the algerian economic derelopment and producing the local needs eoith acceptable prices in addition to reaching better products in touggourt as aresult of that practice five (05) companies from a total munber of seven (07) ones which produse that matiere the brich were questioned under a special guestionaire in order to be studied and discussed using.
Description: تسيير مؤسسات صغيرة ومتوسطة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14504
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hlilat-lobna.pdf2,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.