Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14798
Title: أفكار ما بعد الفشل في حل المشكلات الرياضية وعلاقتها بالكفاءة الذاتية لدى التلاميذ )الموهوبين والعاديين( في مرحلة التعليم المتوسط دراسة ميدانية ببعض متوسطات ولاية ورقلة
Authors: سراية عبد الهادي
بن موسى, وفاء
Keywords: أفكار ما بعد الفشل
الكفاءة الذاتية
المشكلات الرياضية
Issue Date: 2017
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء أفكار ما بعد الفشل في حل المشكلات الرياضية وعلاقتها بالكفاءة الذاتية لدى التلاميذ ( الموهوبين والعاديين ) في مرحلة التعليم المتوسط، وذلك من خلال الإجابة على التساؤلات الآتية: 1- ما هي أفكار ما بعد الفشل في حل المشكلات الرياضية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط؟ 2- هل تختلف أفكار ما بعد الفشل في حل المشكلات الرياضية لدى التلاميذ(الموهوبين، العاديين) في مرحلة التعليم المتوسط؟ 3- هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين أفكار ما بعد الفشل والكفاءة الذاتية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط ؟ 4- هل يؤثر تفاعل أفكار ما بعد الفشل وتصنيف التلميذ حسب الموهبة على الكفاءة الذاتية ؟ وكإجابة مؤقتة على التساؤلات المطروحة تمت صياغة الفرضيات على النحو التالي: 1- أن أفكار ما بعد الفشل في حل المشكلات الرياضية هي: أفكار التوقف وأفكار التحدي لدى التلاميذ (الموهوبين، العاديين) في مرحلة التعليم المتوسط . 2- تختلف أفكار ما بعد الفشل في حل المشكلات الرياضية بإختلاف التلاميذ الموهوبين والعاديين في مرحلة التعليم المتوسط. 3- توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين أفكار ما بعد الفشل والكفاءة الذاتية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط. 4- يؤثر تفاعل أفكار ما بعد الفشل و تصنيف التلميذ حسب الموهبة (الموهوب، عادي) على الكفاءة الذاتية. اتبعت الطالبة المنهج الوصفي لملاءمته لموضوع الدراسة، كما اعتمدت في جمع المعطيات على تعيين أساتذة الرياضيات، واختبار رافن Raven للذكاء وذلك لتحديد الموهوبين والعاديين، ومقياس الكفاءة الذاتية، والمشكلات الرياضية، واستبانة مفتوحة لأفكار ما بعد الفشل في حل المشكلات الرياضية ، ثم سحب المتوسطات التي أجريت عليها الدراسة عشوائيا من دوائر: ورقلة، تقرت، المقارين، تكونت عينة الدراسة من (79) تلميذا وتلميذة موزعين ( موهوبين وعاديين )، أجريت الدراسة في الموسم الجامعي (2016_ 2017) على تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط (أولى، ثانية، ثالثة، رابعة) ثم استثناء السنة الأولى لعدم استفائهم لشروط الدراسة. بعد تحليل النتائج إحصائيا بإستعمال برنامجي Excel 2007 و Spss 19.0 توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1- أن أفكار ما بعد الفشل في حل المشكلات الرياضية هي: أفكار التحدي، وأفكار الوقف لدى التلاميذ (موهوبين، عاديين) في مرحلة التعليم المتوسط. 2- تختلف أفكار ما بعد الفشل في حل المشكلات الرياضية بإختلاف التلاميذ الموهوبين والعاديين في مرحلة التعليم المتوسط . 3- لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين أفكار ما بعد الفشل والكفاءة الذاتية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط. 4- لا يؤثر تفاعل أفكار ما بعد الفشل وتصنيف التلميذ حسب الموهبة على الكفاءة الذاتية.
This study aims in investigating post-failure ideas in solving problems in mathematics and its relation to self-efficacy in a sample of gifted and ordinary students in the intermediate education stage by answering the following questions: 1. What are the post-failure ideas in solving problems in mathematics among students of middle school education? 2. Do post-failure ideas differ in solving problems in mathematics among students (gifted, ordinary) in middle school stage? 3. Is there a statistically significant relationship between post-failure and self-efficacy ideas among middle school students? 4. Does the interaction of post-failure ideas and classification of the student according to talent affect on self-efficacy? As a Temporary answer to the raised questions, hypotheses were formulated as follows: 1 - The post-failure ideas in solving problems in mathematics are: stop ideas and challenge ideas of students (gifted, ordinary) in the middle school. 2. Post-failure ideas in solving problems in mathematics differ according to the gifted and ordinary students in the intermediate education stage. 3. There is a statistically significant relationship between post-failure and self-efficacy ideas among middle school students. 4. The interaction of post-failure ideas influences student's classification by talent (gifted, normal) on self-efficacy. The study adopted the descriptive approach to its relevance to the subject of the study. The study adopted the data collection on the mathematics teacher's appointments, the Raven intelligence test to identify the gifted and the ordinary, the self-efficacy criterion, the mathematical problems, the open question of post-failure ideas in problem solving in mathematics, The study sample selected randomly from Daira of Ouargla,Touggourt, Méggarine, consisted of (79) students (male and female) distributed (gifted and ordinary), The study was conducted in the academic year (2016 - 2017) for students in middle school (first, second, third, fourth) then exception of first year students for not being compatible to the terms of the study. After analyzing the results statistically using Excel 2007 and Spss 19.0, the study outcome was the following: 1 - The post-failure ideas in solving problems in mathematics are: the ideas of challenge, and ideas of cessation in the students (gifted, ordinary) in the middle school stage. 2. Post-failure ideas in solving problems in mathematics differ with differentiation of gifted and ordinary students in the middle education stage. 3. There is not –statistically- significant relationship between the ideas of post-failure and self-efficiency among middle school students. 4. The interaction of post-failure ideas and the classification of students according to talent do not affect self-efficacy. Keywords: post-failure ideas - self-efficacy - mathematical proble
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14798
ISSN: az
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boti-hana.pdf732,92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.