Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14817
Title: الخصائص السلوكية الدالة على الموهبة لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى ابتدائي في ضوء نظرية الذكاء الناجح من وجهة نظر مدرسيهم (دراسة استكشافية بمدينة ورقلة)
Authors: سميرة, ميسون
حليمة, حابي
Keywords: الخصائص السلوكية الدالة على الموهبة
الموهوبون
نظرية الذكاء الناجح
Issue Date: 2017
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن التلاميذ الموهوبين في الصفوف الثلاثة الأولى بالمرحلة الابتدائية بمدينة ورقلة، وفق الخصائص السلوكية الدالة عليها في ضوء نظرية الذكاء الناجح من وجهة نظر مدرسيهم، كما تم أخذ المتغيرات التالية بعين الاعتبار الجنس، المستوى التعليمي والتحصيل الدراسي في علاقتها بالخصائص السلوكية الدالة على الموهبة، طبقت على عينة عشوائية طبقية مؤلفة من (185) تلميذا وتلميذة من الصفوف الثلاثة الأولى ، وأفضت الدراسة إلى أن نسبة التلاميذ المتسمين بالخصائص السلوكية الدالة على الموهبة هي (23,78%)، ولا توجد فروق دالة إحصائيا في درجة الخصائص السلوكية بين التلاميذ المتسمين بالموهبة باختلاف الجنس ووجود فروق دالة باختلاف المستوى التعليمي، وعدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين درجة الخصائص السلوكية ودرجة التحصيل الدراسي لدى التلاميذ المتسمين بالموهبة، وقد نوقشت النتائج في ضوء الدراسات السابقة وختمت هذه الدراسة بجملة من الاقتراحات.
The present study aimed to prospect for gifted pupils at the three levels in their primary classes Ouargla on the basis of significant behavioral features, under the light of the successful intelligence theory, from their teachers’ viewpoint. The following variants have been considered: sex , educational level, school knowledge in relation with the behavioral features significant of giftedness, for experimentation over a layered random sample of )185( pupils at the first three levels of heir primary classes, The study yielded ratio of pupils presenting the behavioral features significant of giftedness (23.78%), There are no statistically significant differences in the behavioral features of the pupils presenting the features of giftedness in connection with sex, There are statistically significant differences in connection with class level, There is no statistically significant among the importance of the behavioral features and the importance of school learning among the pupils presenting the features of giftedness. The results have been discussed in the light of earlier studies and the study concluded with a number of recommendations.
Description: قسم علم النفس و علوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14817
ISSN: az
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
habi-halima.pdf1,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.