Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15084
Title: علاقة الذكاء الانفعالي بالكفاءة بالكفاءة الذاتية لدى مستشار التوجيه دراسة ميدانية بولاية ورقلة
Authors: محمد عرفات جخراب
زبيدي, مفيدة
Keywords: الذكاء الانفعالي
الكفاءة الذاتية
مستشار التوجيه
Issue Date: 2017
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين الذكاء الانفعالي والكفاءة الذاتية لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني بولاية ورقلة، كما سعت إلى دراسة مدى دلالة الفروق في كل منهما تبعا: للجنس، الأقدمية. وقد تم طرح تساؤلات الدراسة كالتالي: 1. هل توجد علاقة بين الذكاء الانفعالي والكفاءة الذاتية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية ورقلة؟ 2. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء الانفعالي لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني تبعا لمتغير الجنس؟ 3. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء الانفعالي لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني تبعا لمتغير الأقدمية المهنية؟ 4. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءة الذاتية لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني تبعا لمتغير الجنس؟ 5. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءة الذاتية لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني تبعا لمتغير الأقدمية المهنية؟ وللإجابة عن تلك التساؤلات اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي الارتباطي المناسب لمثل هذه الدراسات. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياسين لجمع البيانات: الأول: مقياس الذكاء الانفعالي لصاحبته أسماء أحمد عبيد (2014). الثاني: مقياس الكفاءة الذاتية الذي أعده مقياس شفارتسر ( (Schwarzer 1994 ترجمة سامر جميل رضوان (1997). وتم تطبيق المقياسين على مجتمع الدراسة كاملا الذي بلغ(67) مستشار توجيه وإرشاد مدرسي ومهني موزعين على ثانويات، ومتوسطات، ومركزي التوجيه لولاية ورقلة. وقد قامت الباحثة بمعالجة البيانات المستخرجة باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة: معامل الارتباط بيرسون ، اختبار "T". وكانت النتائج كالتالي: 1. توجد علاقة بين الذكاء الانفعالي والكفاءة الذاتية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية ورقلة. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء الانفعالي لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني تبعا لمتغير الجنس. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء الانفعالي لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني تبعا لمتغير الأقدمية المهنية. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءة الذاتية لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني تبعا لمتغير الجنس. 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءة الذاتية لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني تبعا لمتغير الأقدمية المهنية. وقد قامت بتفسير النتائج استنادا للإطار النظري والدراسات السابقة في الموضوع. وفي نهاية الدراسة قامت الباحثة بتقديم توصيات واقتراح آفاق للبحث الميداني في الموضوع مستقبلا.
The study aims to reveal the relationship between the emotional intelligent and the self-efficacy among a study society of guidance counselors in state of Ouargla, Also, it seeks to examine the sign of the differences in each of them depending on: gender, seniority. So the questions of the study are as follows: 1. Is there a relationship between the emotional intelligent and the self-efficacy among secondary school teachers of some literary subjects in Ouargla city? 2. Does the degree of the emotional intelligent vary guidance counselors in state of Ouargla depending on the difference of gender? 3. Does the degree of the emotional intelligent vary guidance counselors in state of Ouargla depending on the difference of seniority? 4. Does the degree of the self-efficacy vary guidance counselors in state of Ouargla depending on the difference of gender? 5. Does the degree of the self-efficacy vary guidance counselors in state of Ouargla depending on the difference of seniority? To answer these questions, the researcher adopts ” descriptive analytical method” that is appropriate for such studies. Two scales are used to achieve the objectives of the study to collect data: *The first scale of the emotional intelligent is prepared by "Asmaa Ahmed Abeid" (2014). *The second scale of the self-efficacy is prepared by " Schwarzer " (1994), translated bySamir Djamil Radhwan. Both scales are applied on study society of (67) guidance counselors in state of Ouargla by using the Stratified Random society. The researcher has to address the extracted data using appropriate statistical methods: Pearson Correlation coefficient, "T" test The results are as follows: 1. There is relationship between the emotional intelligent and the self-efficacy among secondary school teachers of some literary subjects in Ouargla city. 2.There are no statistically significant differences in the degree of the emotional intelligent vary guidance counselors in state of Ouargla depending on the difference of gender. 3. There are no significant differences in the degree the emotional intelligent vary guidance counselors in state of Ouargla depending on the difference of gender, depending on seniority. 4.There are no statistically significant differences in the degree of the self-efficacy vary guidance counselors in state of Ouargla depending on the difference of gender. 5. There are no statistically significant differences in the degree of the self-efficacy vary guidance counselors in state of Ouargla depending on the difference of seniority.. The interpretation of the results is based on the theoretical framework of previous studies on the subject. At the end of the study, the researcher makes recommendations and proposes prospects of the field to discuss the subject in the future.
Description: تخصص: ارشاد و توجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15084
ISSN: hou
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zoubaidi-moufida.pdf1,09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.