Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15206
Title: ملامح تعليمية النحو عند ابن خلدون - من خلال مقدمته-
Authors: إسماعيل سيبوكر
سورية قادري
Keywords: تعليمية النحو
ابن خلدون
المقدمة
Didactic ofgrammar
Ibn Khaldoun
Introduction
Grammaire
Introduction
Issue Date: 2017
Series/Report no.: 2017
Abstract: تعد تعليمية النحو من بين القضايا الواردة في مقدمة ابن خلدون، إذ تحدث عن المنهج بعناصره الخمس. كما تحدث عن المعلم والمتعلم وصعوبات التعلم ونظرياته، وبيئة التعلم. وقد ورد هذا في الباب السادس من مقدمته، والقول بهذا لا يعني أنه قد نظّر لتعليمية النحو كما فعل غيره، إنما نجد لعناصر العملية التعليمية ملامح في أرائه وأقواله. فهو لا يتطرق إليها متعمدها بالتنظير والتأسيس لها كعلم من العلوم، إنما جاءت في سياق حديثه عن التعليم وطرقه وأساليبه. كما تنبه لقضايا هامة في التعليم تجعل بعض الباحثين ينسب له الجذور الأولى لبعضها (كنسبتهم النظرية السلوكية له). La didactique de grammaire est considérée parmi les questions abordées dans l’introduction d’Ibn Khaldoun. Où il avait parlé de la méthode et ses éléments, comme, il avait parlé de l’enseignant, l’apprenant et difficultés d’apprentissage et ses théories. Cela est arrivé dans le sixième chapitre de l’introduction, en parlant de cela, ne signifié pas qu’il avait traité la didactique de la grammaire à la même façon que les autres. Mais nous trouvons que les éléments du processus d’apprentissage ont des caractéristiques et avis qu’ils ne traitent pas théoriquement en le fondant comme science, mais elle est venue dans un contexte parlant de l’apprentissage et ses méthodes. Comme il a attiré l’attention à quelques questions importantes dans l’apprentissage qui mettent à les attribuer aux premières racinés (comme l’affectation de la théorie comportementale). The didactic of grammar is one of the issues mentioned in Ibn Khaldoun’s Introduction. It deals with the curriculum with it is five components. As well as teacher, Learner, Learning, Difficulties. In addition, learning, themes. In addition, learning environment book. This is stated in the sixth chapter of his Introduction. To say this does not mean that he has considered and founded the didactic of grammar as did others, but we find elements of the educational process features in his views and statements. He does not address them deliberately introspective and establishing them as science of science. However, it came in the context of his deals with education and methods. It also highlights important issues in education that make some researchers attribute the first roots of some issues- as their behavioral theory-
Description: الجمهوريــــة الجزائريـة الديمقراطيـة الشعبيـة وزارة التعليم العالي والبحث العلمي جامعة قاصدي مرباح – ورقلة – كلية الآداب واللغات قسم اللغة والأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15206
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kadri Souriya-ilovepdf-compressed.pdf1,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.