Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15517
Title: محاولة تقييم الأداء التسويقي للمؤسسات الاقتصادية الجزائرية المستخدمة لتكنولوجيا المعلومات والاتصال
Authors: قدي عبد المجيد
خويلد, عفــــــــــــاف
Keywords: أداء تسويقي
تكنولوجيا المعلومات والاتصال
مؤشرات أداء
تسويق عبر الانترنت
تكنولوجيا حديثة
مؤسسات اقتصادية
Issue Date: 2017
Abstract: هدفت الدراسة للتعرف على مستوى استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية وبيان اثر ذلك على الأداء التسويقي، ومدى اعتماد المؤسسات على منظومة واضحة لتقييم هذا الأداء، للتوصل لنموذج مقترح لقياس الأداء التسويقي للمؤسسات الاقتصادية الجزائرية يرتكز على أبعاده المختلفة، و يضم عنصر التكنولوجيا لحتمية التغيرات التي تفرضها البيئة، وتم جمع معطيات الدراسة التطبيقية بالاستعانة بتصميم استبيان وزع على مجموعة من المؤسسات فشملت الدراسة عينة بلغت 272 مؤسسة، موزعة في الولايات التالية: الجزائر، البليدة، الاغواط، الجلفة، ميلة، وهران، غليزان، الشلف، سكيكدة، ورقلة، الوادي، بشار ، وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة طردية بين استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال في المؤسسات عينة الدراسة والأداء التسويقي من حيث كل من الحجم والنوعية، الكفاءة، كما أظهرت النتائج عدم وجود تباين في الأداء التسويقي للمؤسسات محل الدراسة يعزى للمؤشرات المالية، المؤشرات المتعلقة بالعملاء، المؤشرات المتعلقة بالعمليات الداخلية (التكيف مع متغيرات البيئة الداخلية والخارجية)، مؤشرات المتعلقة بنماذج التسويق التحليلية، المؤشرات المتعلقة بالتسويق عبر قواعد البيانات، المؤشرات المتعلقة بإعادة هندسة الأعمال التسويقية، بالمقابل أكدت النتائج المتوصل إليها إلى اهتمام المؤسسات الجزائرية بمؤشر التجديد والابتكار والمؤشرات المتعلقة بالتسويق عبر الانترنت، وعدم وجود فروق ذات دلالة معنوية في الأداء التسويقي تعزى لطبيعة السوق الذي تنشط فيه المؤسسة، وعدم وجود علاقة بين (حجم المؤسسة، طبيعة نشاطها) والأداء التسويقي، كما أكدت النتائج المتوصل إليها على عدم وجود فروق معنوية بين استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال وطبيعة ملكية المؤسسة وقطاع النشاط، بالمقابل وجود فروق معنوية بين تكنولوجيا المعلومات المستخدمة في المؤسسة وحجم وطبيعة أسواق هذه المؤسسات
The purpose of this study is to identify the degree of use of information and communication technology in Algerian economic companies, and showing its impact on marketing performance; as well as the extent to which such companies are relying on transparent system to assess this performance, to be able to suggest a sample for measuring marketing performance, based on different dimensions and taking into consideration technology as a determinant factor in changes imposed by environment. Applied study data were collected by means of a questionary distributed among 272 companies in the following VI provinces: Algiers, Blida, Laghouat, Djelfa, Chelf, Skikda, Ouargla, El-Oued and Bechar. This study deduced that there is a direct relationship between using technology within study sample companies and marketing performance, regarding size, quality and competence. Results showed that there is no disparity in the study companies marketing performance, relatively to financial indicators and other indicators related to operators, internal operations (adaptation of external and internal environmental changes), analysis marketing samples, marketing via database and marketing functions re-engineering. In return, such results confirmed that Algerian companies are interested in innovation and invention indicator, and those related to electronic marketing. Such non significant differences in marketing performance are assigned to the market nature relative to the company activity. As it is further proved that there is no relationship between the volume and the activity nature of the company and marketing performance. In conclusion, results indicated that there is non significant difference between the use of information and communication technology and the nature of the company property and the industrial sector; but there is significant difference between information technology used in the company and volume and nature of markets of such companies.
Description: تخصص تسويــق
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15517
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khouiled Afaf.pdf2,89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.