Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15629
Title: أساليب تقويم مهارة الكتابة في مرحلة التعليم الإبتدائي
Authors: عواريب, حنان
معمري, سلمى
Keywords: التقويم
الكتابة
الخط
الإملاء
calendar
writing
calligraphy
spelling
Issue Date: 2017
Series/Report no.: 2017;
Abstract: أهدف من خلال هذه الدراسةإلى تسليط الضوءعلى أهم المسائل المتعلقة بمهارة الكتابة وأنواعها، وقد وسمتها بالعنوان التالي : ــــــ أساليب تقويم مهارة الكتابة في مرحلة التعليم الابتدائي الطورالأول "عينة". ولقد جاء هذا البحث للإجابة على الإشكالية الرئيسة التالية : ـــــ ماهي أساليب تقويم مهارة الكتابة في مرحلة الطور الأول الابتدائي؟. وقداعتمدت على المنهج الوصفي واتخذت من التحليل والإحصاء أداة لذالك، فقمت بتحليل محتوى التمارينات الكتابية لكتابي الأولى والثانية ابتدائي،و مجموعة من الاختبارات،و استعنت بأداة الإحصاء في استنباط التكرارات والنسب المئوية والدوائر النسبية،ثم بعد ذلك قمت بتقديم النتائج المتحصل عليها . أما عينة الدراسة فكانت تدور حول التمارين الكتابية والتي تمثلت في ثلاثة مائة وتسعة وثلاثين تمرينا،و عشرين اختبارا وقد كان اختيارها عشوائيا. أما عن هيكل البحث فكان كالتالي : فقد قسمته إلى شقين، الشق الأول يتمثل في جانب نظري، تحدثت فيه عن مجموعة من المصطلحات والمفاهيم والمعلومات النظرية التي لها علاقة بالموضوع، أما الشق الثاني تمثل في الجانب التطبيقي و الذي تضمن منهجية الدراسة وعرض نتائج الدراسة وتحليلها ومناقشتها. وفي نهاية البحث أتممت الدراسة بخاتمة توصلت فيها إلى نتائج منها : -تنوع واختلاف التمارينات اللغوية مع بروز التمارين التقليدية بكثرة . - مساهمة الاختبارات في تنمية مهارة الكتابة لدى المتعلمين،كما ألحقتها بجملة من المقترحات. We aim through this study to shed light on the most important issues related to the competence of writing and types, and have designated the following address: • Methods for assessing writing skills in primary education in the first "sample". It came this search to answer the following main problem: - What are the methods of assessing writing skills in the first phase of the primary phase? It adopted the descriptive approach was drawn from the analysis tool and statistics for the part, so I did analyze the Altmaranat written content of the first primary and secondary written communication, and a series of tests, and made call the statistical tool in the development of frequencies and percentages and relative circles, and present the results obtained. The sample of the study, were the written exercises, which were represented at 330-9 exercise, twenty-trial was randomly selected. As for the structure of the research, it was the following: it is divided into two parts, the first part is the part of my, spoke of a group of terms and concepts and theoretical information related to the subject, while the second part represents the practical side, which included the methodology of the study and present the results of the study, analyzed and discussed. At the end of the research study conducted the conclusion in which the results of which: - diversity and different linguistic Altmaranat with the emergence of traditional exercises frequently. - the contribution of written tests the development of learners' skills, as a host of proposals inflicted. Nous visons à travers cette étude pour faire la lumière sur les questions les plus importantes liées à la compétence de l'écriture et les types, et ont désigné l'adresse suivante: • Les méthodes d'évaluation des compétences en écriture en phase d'enseignement primaire du premier « échantillon ». Il est venu cette recherche pour répondre au problème principal suivant: - Quelles sont les méthodes d'évaluation des compétences en écriture dans la première phase de la phase primaire? Il a adopté l'approche descriptive a été tirée de l'outil d'analyse et de statistiques pour la pièce, donc je n'analyser le contenu écrit Altmaranat de la première communication écrite primaire et secondaire, et une série de tests, et fait appel à l'outil de statistiques dans le développement des fréquences et des pourcentages et des cercles relatifs, et vous présenter les résultats obtenus. L'échantillon de l'étude, sont les exercices écrits, qui étaient représentés au 330-9 exercice, vingt-essai a été choisi au hasard. En ce qui concerne la structure de la recherche, il a été la suivante: il est divisé en deux parties, la première partie est la partie de mon, a parlé d'un groupe de termes et des concepts et des informations théoriques en rapport avec le sujet, alors que la deuxième partie représente le côté pratique, qui comprenait la méthodologie de l'étude et de présenter les résultats de l'étude, analysé et discuté. A la fin de l'étude de recherche menée la conclusion dans laquelle les résultats dont: - la diversité et les différentes Altmaranat linguistiques avec l'émergence d'exercices traditionnels fréquemment. - la contribution des essais par écrit le développement des compétences des apprenants, en tant qu'hôte de propositions infligées.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي جامعة قاصدي مرباح –ورقلة كلية الأدب واللغات قسم :اللغة والأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15629
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Maamri Selma-pdf-compressed.pdf2,92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.