Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15679
Title: فاعلية برنامج إرشادي قائم على بعض المهارات الاجتماعية للتخفيف من اضطراب القلق الاجتماعي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة الأغواط
Authors: الأخضر عواريب
فطام, جمال الدين
Issue Date: 2017
Abstract: هذفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج ارشادي قائم على بعض المهارات الاجتماعية للتخفيف من اضطراب القلق الاجتماعي لدى عينة من تلاميذ السنة ثانية ثانوي، تم التطبيق على عينة قوامها (20) تلميذة ممن تحصلن على أعلى الدرجات على مقياس القلق الاجتماعي، وهذا طبقا للنتائج المتحصل عليها بعد التطبيق على أفراد العينة الأساسية، حيث اعتبرت درجاتهم قياسا قبليا، ثم تم توزيعهم عشوائيا إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية (ن=10) ومجموعة ضابطة (ن=10)، وخضعت المجموعة الاولى للبرنامج الارشادي في حين لم تتلقى المجموعة الثانية اي تدخل، وهدفت الدراسة إلى الاجابة على التساؤلات التالية: 1- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياس القلق الاجتماعي بعد تطبيق البرنامج المقترح؟ 2- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس القلق الاجتماعي. في ضوء نتائج الدراسات السابقة وتساؤلات الدراسة الحالية تم صياغة الفرضيات كإجابات مؤقتة لتساؤلات الدراسة: 1- توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس القلق الاجتماعي لصالح المجموعة التجريبية. 2 – لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس القلق الاجتماعي. واعتمد الباحث على المنهج التجريبي، كما تم اعتماد مقياس القلق الاجتماعي من اعداد بشير معمرية (2009)، والذي يتكون من 20 بندا يجاب عليها ضمن اربع بدائل هي:لا وتنال صفرا، قليلا وتنال درجة واحدة، متوسط وتنال درجتين، كثيرا وتنال ثلاث درجات. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1-وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس القلق الاجتماعي لصالح المجموعة التجريبية. 2-عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس القلق الاجتماعي.
This study aimed to uncover the effectiveness of a heuristic program based on some social skills to mitigate social anxiety disorder for a sample of high school students. The study sample: The study was applied on a sample of (20) female student who received the highest scores on the social anxiety scale, this is according to the results obtained after it was applied on the basic sample individuals, where their grades were considered prior measurement, and then were randomly assigned into two groups, an experimental group (n = 10) and a regulated group (n = 10), the first group underwent the heuristic program, while the second group did not receive any intervention. The tool of study: - Social Anxiety scale prepared by Bachir Muammriah (2009), consisting of 20 items that can be answered under four alternatives which are: No and get a zero, slightly and get a one, average and get two, often and get three. - Heuristic program based on some of the social skills. -A form to evaluate the program sessions. Statistical methods adopted in the study: 1- Percentages 2- SMA 3- standard deviation 4- (t-test) 5- Pearson correlation coefficient 6- Wilcoxon’s test (W) to calculate the differences between two linked groups 7- Man- Whitney test (U) to calculate the differences between two independent groups. Study results: 1 There are differences with statistical significance between the average scores of the experimental group and the regulated group in the post measurement on the social anxiety scale in favor of the experimental group. 2. There were no differences with statistical significance between the average scores in the experimental group in the two measurements post and tracking on the social anxiety scale.
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15679
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
djemel-fitam.pdf433,42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.