Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15681
Title: تبني و نشر نظم المعلومات المبتكرة في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية
Authors: يوسـف قريـــشي
عتيق, لعلاء
Keywords: مؤسسات صغيرة و متوسطة
إبتكار
نظم مؤسسة
تبني
نشر
دول نامية
الجزائر
SMEs
ICT
Innovation
Enterprise Systems
Adoption
diffusion
developing country
Issue Date: 2017
Abstract: لقد حاول بائعو البرمجيات اهتمامهم نحو المؤسسات الصغيرة والمتوسطة عارضين عليها تشكيلة واسعة من نظم المؤسسة التي كانت تتبنى سابقاً من طرف المؤسسات الكبيرة فقط، ولشرح الزيادة في تبني هذه النظم، يهدف هذا البحث لفهم لماذا تختار المؤسسات الصغيرة والمتوسطة تبني نظم المؤسسة بينما تكتفي المؤسسات الأخرى بما هو متوفر لديها من إمكانيات. فبالرغم من الدراسات العديدة في هذا المجال، فإنّ النتائج غير حاسمة بالنسبة للعوامل التي تدفع بالمؤسسات الصغيرة والمتوسطة الى تبني تكنولوجيا المعلومات والاتصال. و من هنا جاءت هذه الدراسة للبحث في تبني المؤسسات الصغيرة والمتوسطة لنظم المعلومات و ذلك على عينة مكونة من حوالي مائة وثلاثين مؤسسة صغيرة ومتوسطة جزائرية. حيث يتمثل الهدف الأول لهذه الدراسة هو تقدير درجة تبني نظم المعلومات المبتكرة المحتمل من طرف المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ، والهدف الثاني هودراسة العوامل المؤثرة في تبني أنظمة المعلومات ونظم المؤسسة، نتائج هذه الدراسة تكتسي أهمية بالنسبة لمسيري المؤسسات وبالنسبة لبائعي البرمجيات وكذلك الباحثين، وستقوم بإضافة أفاق جديدة للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر .
Software vendors have moved their attention to SMEs (Small to Medium-sized Enterprises) offering them a vast range of Enterprise Systems (ES), which were only adopted by large firms. To better explain, predict and increase SMEs’ adoption of ES, we need to better understand why some SMEs choose to adopt ES, while others facing the similar market conditions do not. Despite the extensive literature, there is still limited information and inconclusive findings as to the factors influencing SMEs’ adoption of new ICT (Information and Communication Technologies) innovations. To fill this gap, this study examines SMEs’ adoption of ES framework. An empirical study was conducted involving 130 SMEs in Algeria. The first objective of this work is to assess the current level of IS innovations’ adoption and the future prospects of ES adoption among SMEs. The second objective of this study is to examine the factors influencing SMEs to adopt ICT and ES. The outcome of this study will add new insights from a developing country perspective. The findings of this study have significant implications for managers, software vendors and researchers.
Description: إدارة أعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15681
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ATIK-LAALA-Doctorat.pdf2,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.