Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15683
Title: دور بحوث التسويق في ترشيد القرارات التسويقية للمؤسسة - دراسة حالة قطاع خدمة الهاتف النقال في الجزائر-
Authors: بختي ابراهيم
التـاوتي, عبد العليم
Keywords: بحوث التسويق
القرار التسويقي
نظام المعلومات التسويقية
دراسة السوق
جمع البيانات
تحليل البيانات
سوق الاتصالات
Marketing research
marketing decision
marketing information system
market study
data analysis
telecommunication market
Issue Date: 2017
Abstract: يتمحور الهدف الأساسي لهذه الاطروحة حول معرفة تأثير بحوث التسويق في اتخاذ القرار التسويقي الرشيد، حيث قام الباحث بتبيان كيفية تطبيق بحوث التسويق في المؤسسة و أهم مجالاتها، و كذا اتخاذ القرار التسويقي بالمؤسسة. و بما أن بحوث التسويق تعتبر من أهم مصادر توفير المعلومات التسويقية لمتخذ القرار قام الباحث بدراسة كيفية تأثُّر القرار التسويقي الرشيد ببحوث التسويق من خلال القيام بدراسة ميدانية، حيث قام الباحث من خلالها بتصميم استبيان طبِّق على عينة من إطارات مؤسسات الاتصالات الثلاث العاملة في الجزائر. و بعد التحليل الاحصائي للبيانات الأولية المجمّعة من خلال هذا الاستبيان باستعمال أدوات و اختبارات إحصائية مثل معامل الارتباط، معامل ألفا كرونباخ، تحليل الانحدار المتعدد و تحليل التباين أحادي الطرف و بالإستعانة ببرنامج SPSSتوصل الباحث إلى أن هناك اهتمام من طرف المؤسسات الثلاث بترشيد قراراتها التسويقية من خلال إعطاء أهمية لبحوث التسويق في استراتيجيتها التسويقية وذلك بنسب متفاوتة حيث أن الأهمية الكبرى كانت لبحوث الإعلان. و في الأخير توصل الباحث إلى النتيجة النهائية و هي وجود تأثير ذو دلالة إحصائية لبحوث التسويق في ترشيد القرار التسويقي للمؤسسة.
The primary aim of thisresearchconsists of finding the impact of marketing research in making the rational marketing decision. The researchertried to show how to apply this marketing researchand its major fields in the enterprise as well as making a marketing decision. Since marketing research is considered as a major source in providing marketing information for the decision maker, the researcheranalyzed how the marketing decision is affected by marketing research through a field study by which the researcherdesigned a questionnaire and applied it on a sample consisting of the three telecommunication operators in Algeria.After the statistical analysis of the primary collected data through this questionnaire and using advanced tools and statistical tests, like Correlate, Cronbach’s Alpha, multiple regression and One Way-ANOVA. In addition to our usage of the SPSS program, the researcher hasnoticed that there is an interest of the three enterprises to rationalize their marketing decisions through giving more importance to the marketing research in their marketing strategy and this is on different varying degrees since the major importance was given to advertising research.At last, the researcher has reachedthe final result that was the presence of an impact of statistical significance for marketing research on rationalizing the marketing decision of an enterprise.
Description: دراسات اقتصادية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15683
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Taouti-Abdelalim-Doctorat.pdf4,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.