Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15742
Title: الإغتراب النفسي الإجتماعي وعلاقته بكل من المعاملة الوالدية المدركة ورتب الهوية لدى عينة من التلاميذ المتمدرسين بالمعاهد الحرة وبعض الثانويات _ دراسة ميدانية بولاية غرداية_
Authors: عبد الفتاح أبي مولود
نجار, جمال
Issue Date: 2017
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى دراسة العلاقة بين كل من المعاملة الوالدية المدركة ورتب الهوية بالإغتراب النفسي الإجتماعي لدى التلاميذ المتمدرسين في بعض الثانويات الرسمية والمعاهد الحرة بغرداية من خلال تفحص الفروق الممكنة في الإغتراب النفسي الإجتماعي والذي يمكن رده إلى إختلاف في طبيعة الأساليب الوالدية المدركة وكذا طبيعة رتب الهوية التي يشعر بها أفراد العينة. وقد تمحورت إشكالية الدراسة حول التساؤلات الآتية : هل يعاني التلاميذ المتمدرسين في الثانويات الرسمية والمعاهد الحرة من الإغتراب النفسي الإجتماعي ؟ ثم هل توجد علاقة بين كل من المعاملة الوالدية المدركة ورتب الهوية بالإغتراب النفسي الإجتماعي لديهم؟ وهل توجد فروق في الإغتراب النفسي الإجتماعي بين التلاميذ المتمدرسين تبعا لنوع مؤسسات التعليمية ؟ وهل توجد فروق في الإغتراب النفسي الإجتماعي لدى أفراد العينة تبعا لنوع الهوية الإثنية لديهم ؟ إعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الإرتباطي وتمثلت عينة الدراسة في التلاميذ المتمدرسين ذكور فقط لبعض الثانويات والمعاهد الحرة بولاية غرداية والتي تم إختيارها بطريقة حصصية، وعددها بالنسبة لطلبة المعاهد الحرة (129) طالبا وبالنسبة للثانويات الرسمية (271) طالبا. - تم الإعتماد على أدوات لقياس متغيرات الدراسة الآتية: - 1- أداة لقياس أساليب المعاملة الوالدية المدركة لعماد الدين إسماعيل ورشدي منصور - 2- المقياس الموضوعي لقياس رتب الهوية .آدمز وآخرون الذي قام بتكييفه محمد السيد عبد الرحمن - 3-مقياس الإغتراب النفسي الإجتماعي لسميرة حسن أبكر - تم تطبيق هاته الأدوات بعد التأكد من بعض الخصائص السيكومترية التي أكدت مدى صلاحيتها للإستخدام مع عينة الدراسة . - لمعالجة معطيات الدراسة الحالية، تم تطبيق التكرارات والنسب المئوية ومعامل الإرتباط المتعدد وتحليل الإنحدار وحساب التباين المتعدد وإختبار (ت) للدلالة الفروق بين متوسطي المجموعات وذلك بالإستعانة بالبرنامج الإحصائي spss.النسخة 21 - وتوصلت الدراسة إلى ما يلي : - أن التلاميذ المتمدرسين في بعض الثانويات الرسمية والمعاهد الحرة لديهم مستوى منخفض من الإغتراب النفسي الإجتماعي . - توجد علاقة إرتباطية بين الإغتراب وكل من المعاملة الوالدية المدركة ورتب الهوية لدى أفراد عينة الدراسة . - لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الإغتراب النفسي الإجتماعي لدى أفراد عينة الدراسة تبعا لنوع نظام المؤسسات التعليمية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الإغتراب النفسي الإجتماعي لدى أفراد العينة تبعا لنوع الهوية الإثنية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المعاملة الوالدية المدركة لدى أفراد العينة تبعا لنوع نظام المؤسسات التعليمية . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المعاملة الوالدية المدركة لدى أفراد العينة تبعا لنوع الهوية الإثنية. - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في رتب الهوية لدى أفراد العينة تبعا لنوع نظام المؤسسات االتعليمية . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في رتب الهوية ا لدى أفراد العينة تبعا لنوع الهوية الإثنية - وقد نوقشت نتائج الدراسة الحالية في ضوء بعض الدراسات السابقة والثرات العلمي حول الموضوع، واختتمت الدراسة بتقديم بعض المقترحات الموجهة للدارسين والأولياء وأصحاب القرار.
The present study aims at studying the prceived parental methods ,the formation of the identity of the ego and its relationship with the psycho-alienation felt by schooled teems.this wold be done thou gls the analysis of the possible differences in the psycho-social alienation probably due to a dfference in the nature of the percieved the nature of the parental methods in addition to the nature of the cases of identity. This study focuses on the following problematie : -Does the teenager scholed in public high schols and private institutes suffer from psychosocial alienation. -Is there any relationship between the parental methods and the formation of the ego and the psycho-social alienation؟ -Are there any differences in the psycho-social alienation according to the type of institutions - Are there any differences in the psycho social alienation based on social background This study has proposed some positive hypotheses that the existence of differenees in the psycho-social alienation among schooled teems based on the type of institution but also thier scial backgroud The existencee of differenee in the percieved parental methods amoung schooled teems based on the differenee in the type of institution and the social background The existence of differenees in the formation of the ego amoung schooled teems according to the type of institution and the social backgroud. The study folwed a descriptive method as it studied the disprities based on the differenee of the dependent variable and independentsvariables. The sample of thestudy was pruved by inale schooled teems only closen from some highschools and private institutes in the wilaya of ghardaia. Tools have been used to measure the variables of the study ,tool to measure the percieved methods of parental treatment ,and of thiers the objective scale of the identity to measure the psycho-social alienation. These tools have been applied only after we checked thier psychometric characteristies that confirmed thier use with the sample. To treat the facts of the present study ,we used texams for thier statistie signifiance to measure the disparities using the statistie programme (spss) -We came to the following : ح Schooled teems in public highs scools and private institutes suffer from psycho-social alienation at an average level. There are no differences in the psycho-social alienation amoug the schooled teems based on the type of the variable institution There are differences in the psycho-social alienation based on the variable of social background. Ther is a relationship between the percieved parental methods and the formation of the ego identity and the psycho-social alienation . There are no differences in the percieved parental methods amoung the schooled teems according to the type of social background. There are no differences in the percieved parental methods amoung the schooled teems based on the type of the variable institution There are no differences in the formation of the ego identity emoung the schooled teems based on the type of institution. There are no differences in the formation of the ego identity amoung schooled teems based on social background. The results of the present study have been discussed by the light of some previous surveys
Description: علم النفس المرضي المؤسساتي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15742
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nedjar.Djamel.Doctorat(1)-ilovepdf-compressed.pdf1,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.