Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15963
Title: حماية المستهلك الالكتروني
Authors: أحمد أمين,نان
رضا هميسي
Keywords: المستهلك
المستهلك
التجارة الالكترونية
حماية المستهلك
العقد الالكتروني
التعامل الالكتروني
Consumer
Consumer Electronics
, E-Commerce
Consumer Protection
Electronic Contract
Issue Date: 22-May-2017
Abstract: الملخص: مع التطور الهائل لشبكة الانترنت و ما نتج عنها زيادة في التجارة الالكترونية، أصبح مصير حماية المستهلك الالكتروني موضوع يثير الكثير من الجدل. وقد بدأت الحاجة لحماية المستهلك في السوق الالكترونية في ضل اختلال التوازن العقدي بين المستهلك والمحترف باعتبار أن هذا الأخير هو الطرف الأقوى اقتصاديا وهو الذي يفرض شروطه على المستهلك الذي هو الطرف الضعيف الواجب حمايته. كما أن العقود الالكترونية تمتاز بخصوصية هامة، حيث أنها عقود تبرم عن بعد، مما يجعل المستهلك يجهل الكثير عن نطاق التزاماته، كما يجهل مع من يتعاقد مما يثير مشكل مدى توافر الثقة والائتمان بين الأطراف المتعاقدة. Résumé Avec le développement massif de l'Internet et ce qui a entraîné une augmentation du commerce électronique, est de venu le sort de la protection des consommateurs électronique qui pose beaucoup de controverse. Et la nécessité pour le déséquilibre du marché électronique et la relation entre le consommateur et le professionnel a commencé à protéger, au motif que ce dernier est le parti le plus puissant économiquement et qui impose des conditions au consommateur. ce qui est le devoir de protéger la partie faible. Les contrats électroniques caractérisés par une spécificité importante, car ils concluent des contrats à distance, ce qui rend le consommateur ne connaît pas beaucoup de choses sur la portée de ses obligations, et pas au courant du contrat avec ce qui pose le problème de la disponibilité du crédit et la confiance entre les parties contractantes. Summary With the massive development of the Internet and what has led to an increase in e-commerce, comes the fate of electronic consumer protection that poses a lot of controversy. And the need for the imbalance of the electronic market and the relationship between the consumer and the professional began to protect, on the grounds that it is the most economically powerful party and imposes conditions on the consumer. Which is the duty to protect the weak part. Electronic contracts characterized by a significant specificity because they conclude remote contracts, which makes the consumer does not know much about the scope of his obligations, and not aware of the contract with what causes the problem of availability Credit and trust between the contracting parties.
Description: جامعـة قاصــدي مرباح- ورقلــة- كلية الحقوق العلوم السياسية قسم الحقوق
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15963
ISSN: wf
Appears in Collections:Département de droit - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
naan-ahmed amin.pdf.pdf1,71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.