Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16087
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorZERZOUR Ali-
dc.contributor.authorKEBAÏLI, Nabil-
dc.date.accessioned2017-02-02T08:56:25Z-
dc.date.available2017-02-02T08:56:25Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16087-
dc.descriptionMatériauxen_US
dc.description.abstractThe bitumen, in its traditional configuration, presents limits vis-a-vis the conditions and environmental requirements which become increasingly hard. Indeed, vis-a-vis the growth unceasingly of the traffic as well in a number as in payloads, combined to the aggressive climatic conditions it became paramount to seek more powerful binders. One of the solutions consists in incorporating fine powders resulting from the crushing of rubbery waste in the bitumen according to the hot process `Wet process'. In addition to the environmental advantage, this technique aims to improving the properties of the bituminous mix from mechanical and rheological side. To concretize this, two types of bitumen modified via two varieties of fine powder according to several formulations made it possible to follow the influence of proportioning in fine powders on the intrinsic properties of the bitumen on the one hand and on the mechanical performances of the bituminous concrete on the other hand. The tests carried out showed that the addition of fine powders, in a certain interval, has a significant influence on the rheological and mechanical performances of the asphaltic concrete particularly on Marshall Stabilities and creep. The performances of the new composite `Asphalt rubber' compared with the ordinary bituminous mix made it possible to evaluate them improvements made in term of mechanical resistances especially and to predict the behavior of asphalt rubber one time on roadway.en_US
dc.description.abstractملخص : إن التشكيلة الحالية للزفت تحوي عدة نقائص مما يحد من فعاليته أمام الظروف المناخية و المتعلقة بالنقل التي هي في استعصاء مستمر. فأمام النمو التدريجي لحركة المرور و كذا تزايد الحمولات المترتب عنها بالإضافة إلى الظروف المناخية العدواني ةّ أصبح من الضروري البحث عن روابط زفتية أكثر قو ةّ و فعالية. و يتمثل الحل المدروس في دمج مسحوق دقيق الناتج عن سحق النفايات المط اّطي ةّ داخل زفت الطرقات وفقا للآلية الحارة .ّ فبالإضافة للعامل البيئي ترمي هذه التقنية لتحسين خصائص الخرسانة الزفتية من الجانب الميكانيكي و السلوكي. و لتحقي قّ هذا الغرض، أخذنا عينتين من الزفت و تم تعديلهما بواسطة نوعين من مسحوق النفايات المط اّطي ةّ ذات حبيبات مختلفة الأقطار وفق تشكيلات مختلفة مما سمح بمتابعة تأثير المساحيق الدقيقة على الخواص الجوهري ةّ للزفت من جهة و على الخصائص الميكانيكية للخرسانة من جهة أخرى. خلصت الاختبارات الجارية إلى أن إضافة مسحوق للنفايات المط اّطي ةّ للزفت العادي بنسبة معينة لها تأثير هام على الأداء الميكانيكي و السلوكي للخرسانة الزفتية و خاصة على استقرارات مارشال و كذا الارتخاء. كما أن مقارنة مقاومة المركب الجديد (الزفت المطاطي) مع المزيج العادي أظهر تحسينات كبيرة خصوصا فيما يتعلق بالمقاومة الميكانيكية و التنبؤ بسلوك الزفت مطاطي بعد إدماجه في الطريق.Résumé : Le bitume, dans sa configuration traditionnelle,-
dc.description.abstractprésente des limites face aux conditions et exigences environnementales devenues de plus en plus rudes. En effet, face à la croissance sans cesse du trafic aussi bien en nombre qu’en charges utiles, conjugué aux conditions climatiques agressives il est devenu primordial de chercher des liants plus performants. Une des solutions étudiée consiste à incorporer des poudrettes issues du broyage des déchets caoutchouteux au sein du bitume selon le procédé à chaud ‘Wet process’. Outre l’avantage environnemental, cette technique vise à améliorer les propriétés de l’enrobé de point de vue mécanique et rhéologique. Pour concrétiser ceci, deux types de bitume modifié par l’intermédiaire de deux variétés de poudrette selon plusieurs formulations a permis de suivre l’influence du dosage en poudrettes sur les propriétés intrinsèques des bitumes d’une part et sur les performances mécaniques du béton d’autre part. Les essais réalisés ont montrés que l’adjonction de poudrettes, dans un certain intervalle, possède une influence significative sur les performances mécano-rhéologiques du béton bitumineux notamment sur les stabilités Marshall et le fluage. Les performances du nouveau composite ‘Asphalte caoutchouc’ comparés à l’enrobé ordinaire a permis d’évaluer les améliorations apportées en terme de résistances mécaniques surtout et de prédire le comportement de l’asphalte caoutchouc une fois sur chaussée.-
dc.subjectbitumenen_US
dc.subjectrubberen_US
dc.subjectrubber-asphalten_US
dc.subjectpowderen_US
dc.subjectbituminous materialen_US
dc.subjectpolymeren_US
dc.subjectstabilityen_US
dc.subjectاستقرارen_US
dc.subjectالمطاطen_US
dc.subjectخليط خرسانيen_US
dc.subjectالزفتen_US
dc.subjectالزفت المطاطي مسحوق دقيقen_US
dc.subjectbitumeen_US
dc.subjectcaoutchoucen_US
dc.subjectasphalte-caoutchoucen_US
dc.subjectpoudretteen_US
dc.subjectenrobé bitumineuxen_US
dc.titleL’ASPHALTE CAOUTCHOUC VALORISATION DE LA POUDRETTE DE CAOUTCHOUC EN DOMAINE ROUTIERen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Hydraulique et Génie Civil - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Doctorat_Kebaili_Doctorat.pdf7,55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.