Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16131
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorنادية بوضياف بن زعموش-
dc.contributor.authorقاسم, سمية-
dc.date.accessioned2017-11-28T08:28:30Z-
dc.date.available2017-11-28T08:28:30Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16131-
dc.descriptionقسم علم النفس وعلوم التربيةen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى اقتراح برنامج إرشادي تدريبي للأمهات لتنمية مهارات العناية بالذات لدى الأطفال المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم وقياس أثره على التكيف الاجتماعي لدى الأبناء، فكانت تساؤلات الدراسة كما يلي :  ما درجة مهارات العناية بالذات لدى الأطفال المعاقين ذهنيا؟  هل للبرنامج الإرشادي التدريبي المقترح للأمهات للتكفل بمهارات العناية بالذات أثر على التكيف الاجتماعي للأبناء من ذوي الإعاقة الذهنية؟  هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال المعاقين ذهنيا في مهارات العناية بالذات في القياس البعدي باختلاف جنس الطفل ؟  هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال المعاقين ذهنيا في مهارات العناية بالذات في القياس البعدي باختلاف المستوى التعليمي للأمهات ؟ أما فرضيات الدراسة فهي كالآتي:  نتوقع أن تكون درجة مهارات العناية بالذات لدى الأطفال المعاقين ذهنيا منخفضة.  للبرنامج الإرشادي التدريبي المقترح للأمهات للتكفل بمهارات العناية بالذات أثر على التكيف الإجتماعي للأبناء من ذوي الإعاقة الذهنية.  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال المعاقين ذهنيا في مهارات العناية بالذات في القياس البعدي بإختلاف جنس الطفل .  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال المعاقين ذهنيا في مهارات العناية بالذات في القياس البعدي بإختلاف المستوى التعليمي للأمهات. ونظرا لطبيعة موضوع الدراسة، فقد اعتمدت على المنهج التجريبي (التصميم التجريبي للعينة الواحدة) وهو الأنسب لتطبيق البرنامج وتحقيق الهدف الملائم للدراسة، كما تم اختيار عينة تقدر بـ 10 أطفال وأمهاتهم، منهم (4) إناث و(6) ذكور وذلك لتنمية مهارات العناية بالذات لدى الأطفال المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم وقياس أثره على التكيف الاجتماعي لدى الأبناء. وأما عن أدوات الدراسة فكانت الأداة الأولى لقياس مهارات العناية بالذات، والأداة الثانية برنامج إرشادي تدريبي للأمهات لتنمية مهارات العناية بالذات لدى الأبناء من ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم، يعتمد على النظرية السلوكية وأساليبها، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية لأدوات الدراسة، تم تطبيق البرنامج الإرشادي التدريبي على عينة مقصودة من الأطفال المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم بين سن (5-6) سنوات وإجراء الدراسة الأساسية، تمت عملية التحليل الإحصائي لنتائج الدراسة بإستخدام برنامج Spss 23، وتطبيق إختبار ويلكوكسن، ومان ويتنى، و كروكسال - والاس فأظهرت الدراسة النتائج التالية:  أن درجة مهارات العناية بالذات لدى الأطفال المعاقين ذهنيا مرتفعة.  للبرنامج الإرشادي التدريبي أثر على التكيف الاجتماعي في مهارات العناية بالذات للأطفال المعاقين ذهنيا.  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال المعاقين ذهنيا في مهارات العناية بالذات في القياس البعدي بإختلاف جنس الطفل.  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال المعاقين ذهنيا في مهارات العناية بالذات في القياس البعدي بإختلاف المستوى التعليمي للأمهات.en_US
dc.description.abstractStudy Abstract This study aims at proposing guide training program for mothers to develop the skills ofmentally handicapped childrenself-care for children who are teachableand to measure its effect on children social adaptation, The study questions were as follows:  Incorporating self-care skills in mentally disabled children?  Does the proposed training program for mothers to provide self-care skills have an impact on the social adjustment of children with intellectual disabilities? 1- Are there any statistically significant differencesof mentally handicapped children average grades in skills of mentally handicapped children self-careon the obsession scale according to child sex? 2- Are there any statistically significant differences of mentally handicapped children average grades in skills of mentally handicapped children self-careon the obsession scale according tomothers’ educational level? Study hypotheses are as follows:  Weexpect the degree of self-care skills in mentally disabled children to below.  The proposed training program for mothers to provide self-care skills has an impact on the social adjustment of children with intellectuall disabilities. 1. There are statistically significant differences of mentally handicapped children average grades in skills of mentally handicapped children self-care on the obsession scale according to child gender difference. 2. There are statistically significant differences of mentally handicapped children average grades in skills of mentally handicapped children self-careon the obsession scale according to mothers’ educational level. In view of the study subject, I have relied on experimental method (experimental design for one sample) because it is the most appropriate method for the program and for achieving the goal of the study. The sample included 10 children, 10 mothers (4 females and 6 males) for developing the skills of mentally handicapped children self-care for children who are teachableand to measure its effect on children social adaptation. Concerning the study tools, the first tools is for measuring self-care skills; the second one is for the guide training program for mothers for developing the skills of mentally handicapped children self-care for children who are teachablerelying on behavior theory and its methods. After checking psychometric characteristics of the study tools, guide training program was applied to the determined sample of teachable mentally handicapped children between (5-6) years old and with making the basic study. Afterwards, statistical analysis of the study was made using Spss program with applying Wilcoxon and Mann-Whitney test and kruskal -wallis. The study gives the following results:  degree of self-care skills in children with mental disabilities is high.  Guide training program effects on social adaptation in skills of mentally handicapped children self-care.  There are statistically significant differences of mentally handicapped children average grades in skills of mentally handicapped children self-care on the obsession scale according to child gender difference.  There are no statistically significant differences of mentally handicapped children average grades in skills of mentally handicapped children self-careon the obsession scale according to mothers’ educational level.-
dc.titleبرنامج إرشادي تدريبي للأمهات للتكفل بمهارات العناية بالذات للأبناء من ذوي الإعاقة الذهنية وأثره على التكيف الاجتماعي "دراسة ميدانية بمدينة ورقلة"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
soumia-gacem-Doctorat.pdf27,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.