Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16673
Title: Developing the Writing Skill through Written Discourse Analysis The Case of Second Year students of English at El-Oued University
Authors: GOUI Djamel
Mouna, FETHIZA TEDJANI
Keywords: Discourse Analysis
Written Discourse Analysis (WDA),
Writing Skill
Top-down
Bottom-up elements
Schematicknowledge Macro-organization
Cohesion
تحليل الخطاب الكتابي(WDA)
تحليل الخطاب
مهارة الكتابة
لالتحام
السياق
البنيوي و الاتساقي
السبك
الاحالة ةالاستبدالة
الحذف
الوصل
التكرار
الالتضام و المطابقة
Analyse du discours
Compétence en rédaction
Analyse du discours écrit (EAG)
Éléments descendants
Éléments ascendants
Connaissances schématiques Macro-organisation
Cohésion
Connaissances schématiques Macro-organisation
Issue Date: 2018
Abstract: The present enquiry explores insights of the analysis of written discourse in teaching the writing skill focusing on its contextual, macro-organisational and cohesive level. This triangular focus is a solution to the failure of contemporary teaching practices of FL writingthat focus more on systematic knowledge neglecting the other types of written discourse. As a result, the observed deficiency of second-year students written productions are beyond the sentence level. We propose written discourse analysis as it examines language uses at the three-sided stated levels: schematic knowledge, macro-organization, and cohesion respectively. The main of the inquiry is threefold:the first is to examine teaching and learning situation of second-year LMD students. The second is to exploit findings of discourse analysis in FL classroom, suggesting teaching procedures, activities, and varieties of texts to writing teachers. The third is to measure the extent to which WDA offers better results in writing a contextualised, organized and cohesive discourse.to test the hypothesis, qualitative and quantitative methods are integrated: A) a questionnaire was administered to teachers (N=7) and to the second year students at Hamma Lakhdar University, at El-oued, to explore the teaching and learning situation and assess attitudes toward our research variables. B) the quasi-experiment involves: 1) Pretesting the students, so as to set the ground for comparing the students' output before and after treatment; 2)Teaching writing for twelve (12) sessions through written discourse analysis , 3) and post-testing to assess the amount of Discourse awareness developed along that teaching period. The obtained data indicate a considerable variability before and after intervention.
اتخذ مصطلح التحليل الخطابي معاني مختلفة و اكتسب في الوقت الراهن مجموعة واسعة من المناهج اللغوية و الاجتماعية. تهدف هذه الدراسة الى استثمار بعض من هذه المناهج لتدريس مهارة الكتابة بطريقة أكثر فعالية. يستند هذا البحث على حقائق واقعية كثيرا ما تلاحظ في الوسط التعليمي من خلال نتائج الطلبة. و تتمثل في مشكلة التركيز على الجانب الوظيفي للغة بشكل عام و الخطاب الكتابي بشكل خاص و إهمال جاوانب اخرى. لذالك فإن إنتاج الخطاب الكتابي لطلبة الغة الانجليزية غالبا لا يتناسب مع السياق المحيط بالنص و نمطه .و غرضه. لمعالجة هذه النقائص تم اقتراح التحليل الخطابي كونه يتمحور أساسا على دراسة استخدام اللغة في سياق معين. و تم التركيز على المستوى التداولي أي العلاقة بين الأشكال النصية و السياق, البنيوي و الاتساقي اي السبك (يتضمنالاحالة ةالاستبدالة, الحذف, الوصل , التكرار, الالتضام و المطابقة). و اتبع البحث المنهج الوصفي و الشبه تجريبي على عينة من طلبة سنة ثانية أنجليزية في جامعة حمة لخضر بالوادي. بلغ عددهم 82 طالب.تمإجراءاستبيانالاساتذة العدد 7و 82 طالبا ،لاستكشافالوضعية التعليمية. أما بالنسة للتجربة فهي تشمل ثلاثة مراحل: 1) الاختبارالقبلي للطلاب وتقييممستوى الطلبة قبل التجربة ، 2) تدريس الطلبة 12 حصة, 3) إجرا إختبار البعدي, و أخيرا حساب و مقارنة النتائج حيثأظهرت النتائج بأن هناك فروق إحصائية في البياناتالتيتمالحصولعليهاممايدعمفرضية أن التحليل الخطابي يساعد في تحسين مهارة الكتابة.
Le terme «analyse du discours» a pris des différentes significations et il a maintenantacquis un large éventaild'approcheslinguistiques et sociales .Cetteétude vise à investircertaines de cesméthodes pour enseigner les compétences de rédaction plus efficacement. Cetterechercheestbaséesur des faitssouventobservésdans le milieu d’enseignement ;grâce aux résultats des étudiants . Le problèmeest la concentration surl'aspectfonctionnel du langage en général et le discoursécrit en particulier et de négligerd'autres aspects. Par conséquent, la production du discoursécrit des étudiants en langue anglaise ne correspond souvent pas au contexteentourant le texte, son style et son but. Pour remédierces imperfections, l'analyse du discours a étésuggérée car ils'agissaitessentiellementd'uneétude de l'utilisation de la langue dans un contexteparticulier. L'accentétaitmissur le niveaudélibératif, c'est-à-dire la relation entre les formestextuelles et le contextestructurel et de cohérence( l’insertion - l’inclusion - la substitution- les formes alternatives – la référence - le synonyme – la contradiction ) La recherche a suivil'approche descriptive et semi-expérimentalesur un échantillond'étudiants en deuxièmeannéed'anglais à l'Université de HammaLakhdar à Eloued .leurnombreest 82 étudiants. Le questionnaire des enseignants a étéréalisé (7 enseignants et 82 étudiants ) pour explorer la situation d’enseignement . Quant à l'expérience, ellecomportetroisétapes 1- Le pré-test des étudiantsetl’évaluation de leurniveauavantl'expérience. 2- Enseigner les étudiants 12 séances. 3- Effectuer le post-test etenfin le calcul et la comparaison des résultats. Les résultatsontmontréqu'ilexiste des différencesstatistiquesdans les donnéesobtenues, ce qui soutientl'hypothèsequel'analyse du discourscontribue à améliorer la compétence de rédaction.
Description: KASDI MERBAH UNIVERSITY –OUARGLA
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16673
Appears in Collections:Département d'Anglais - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mouna-FETHIZA-TEDJANI-Doctorat.pdf5,48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.