Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16692
Title: أثر الابتكار السياحي على التنمية السياحية " حالة إقليمي الأهقار بالجزائر و دوز بتونس"
Authors: محمد حمزة بن قرينة
مفاتيح, يمينة
Keywords: تنمية سياحية
ابتكار سياحي،
نموذج نظام الابتكار القائم على الجذب.
tourism development
attractor-based model
tourism innovationt
Issue Date: 2018
Abstract: الملخص : دف هذه الدراسة إلى معالجة إشكالية تنمية السياحة في الجزائر ومعرفة أثر الابتكار السياحي كحل 􀀎 لتنمية سياحة، حيث وزعت 40 استبانه بإقليم الأهقار و 11 استبانه بإقليم دوز، على وكالات السياحة و بالإقليمين. "Attractor" الأسفار، كما تم اختبار نموذج نظام الابتكار القائم على الجذب حيث خلصت الدراسة إلى أن هناك علاقة بين الابتكار السياحي والتنمية السياحية بالإقليمين، وأن مجال الابتكار العملياتي هو الذي يؤثر بنسبة أكبر في تنمية الإقليمين، ولكن الابتكار على مستوى الوكالة وحده لا يكفي لدى يجب تفاعل ومشاركة جميع المؤسسات المتواجدة بالإقليم، وهذا بتطبيق نموذج نظام الابتكار القائم على إقليم الأهقار والذي أظهر بأن عناصر النموذج كلها متوفرة بإقليم الأهقار "Attractor" على الجذب يبقى في كيفية تفاعل هذه العناصر، وفي نتيجة هذا التفاعل.Abstract : The purpose of this study is to address the problem of tourism development in Algeria and to learn the impact of tourism innovation as a solution to tourism development, distributing 40 solutions in the province of Ahoggar the tourism and travel agencies, and the model of the "attractor"-based innovation system has been tested in the Doz region, Of the two territories. Where the study concluded that there is a relationship between the tourism innovation and the development of tourism in both regions, and Innovation operational is that affects the largest in the two regions development by, but innovation at the agency level alone is not enough the need and participation of all existing institutions in the province interaction, and that the application of innovation-based system model the attraction "Attractor" the Ahoggar region, which showed that the model elements are all available province Ahoggar remains in how the interaction of these elements, and as a result of this interaction.
Description: تسويق استراتيجي و الابتكار
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16692
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MEFATIH-Yamina.pdf4,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.