Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18272
Title: تأثير الفقر على التحصيل الدراسي للمتمدرسين "عينة من الأسر المعوزة ببلدية المقارين"
Authors: صالي, محمد
ملوح, رباب
Keywords: الفقر
التحصيل الدراسي
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهـدف هـذه الدراسـة إلى معرفة مدى تأثير الفقر على التحصيل الدراسي للمتمدرسين داخل أسرهم ببلدية المقاري بمدينة تقرت، و ذلك من خلال الاستناد إلى المعلومات و الإحصاءات التي قدمت من طرف الحالة المدنية ببلدية المقارين تقرت، خلال الفترة الزمنية 2017-2018. وقد تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة القصدية، حيث بلغ عددها 100أسرة معوزة ، و قد تطرقنا في هذه الدراسة إلى المنهج :الوصفي. أما بالنسبة إلى الجانب الميداني فانتهجنا المنهج الوصفي، وتم الوصول إليهم عن طريق التوجه إلى مساكنهم و مساعدة من طرف الآخرين، و من خلال عرض و تحليل و مناقشة النتائج تم التوصل إلى النتائج الآتية: فيما يخص فرضية الدخل الشهري وتأثيرها على التحصيل الدراسي فإن اغلبية أبناء الذين الدخل الشهري لأبائهم في الفئتين أقل من18000 معدلاتهم ضعيفة أقل من 5 بالنسبة للابتدائي وأقل من 10 بالنسبة للمستويات الأخرى مع أنهم يمثلون أكبر نسبة بالنسبة للأبناء المتمدرسين.نفس الشيء بنسبة للفرضات الثالثة المتبقية المتعلقة بعدد الأفراد والمستوى التعليمي ومهنة رب الأسرة وعلاقتها بالتحصيل الدراسي .
The aim of this study is to find out to which extetent proverty effects the educational attainement of the students within their needy families in the municipility of Meggarine in the sity of Touggourt. This study is based on information and statistics proveded by civil servant of minicipality of Meggarine, which were approved between 2017_2018. We choose 100 needy families as a sample to do our study depending on the intentional methed and the descriptive approach as a filed of study. We also adopt the anlytical descriptive approach which was reached by going to those families homes with the help of other peopol through presenting and, analyzing and discussing the results we reach to the following consequences: With regard to hypothesis of of monthly incone and its effects on educational achivements, the majority of children whose parents wayes are under 18000 their avrayes are less than 5 for primary schools ans less than 10 for the other levels even though they represent the largest proportion of educated children. The same to the third hypothesis which related to the mumbres of families, their educatinal level, father's Proffision to educational attainement.
Description: قسم علم اجتماع و الديموغرافيا
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18272
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
malouh rabab.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.