Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18281
Title: علاقة ممارسة الأنشطة اللاصفية بالسلوك الفوضوي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط -دراسة ميدانية ببعض متوسطات مدينة ورقلة-
Authors: بوعيشة, نورة
عزيزي, هاجر
Keywords: ممارسة الأنشطة اللاصفية
السلوك الفوضوي
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين ممارسة الأنشطة اللاصفية والسلوك الفوضوي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط بمدينة ورقلة، إضافة إلى الكشف عن الفروق في مستوى السلوك الفوضوي لدى التلاميذ الممارسين للأنشطة تبعا لجنس التلميذ، و نوع النشاط الممارس (رياضي/ثقافي) ، ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وقد تمت الدراسة على عينة قوامها (297) حيث وزع على أفرادها مقياس السلوك الفوضوي لصاحبه "فيليسيانو اتش فيغا" والذي تم ترجمته للغة العربية من قبل الطالبة بالاستعانة بأستاذة اللغة الإنجليزية وقد تم التأكد من صدقه وثباته، وبعد جمع بيانات الدراسة تم معالجتها إحصائيا بإستخدام اختبار "ت " لعينتيتن مستقلتين ومعامل الارتباط ثنائي الأصيل من خلال برنامج spss النسخة 19. وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية : 1. لا توجد علاقة بين السلوك الفوضوي و ممارسة الأنشطة اللاصفية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك الفوضوي بين الممارسين للأنشطة الرياضية ونظرائهم الممارسين للأنشطة الثقافية. 3. لا توجد فروق في السلوك الفوضوي بين الإناث الممارسات للأنشطة اللاصفية وزملائهن الذكور الممارسين لها.
The study aimed at uncovering the relationship between extracurricular activities and disruptive behavior among middle school students in Ouargla, as well as detecting differences in the level of disruptive behavior of students practicing activities according to the student sex, the type of activity practiced (athlete / cultural), and to achieve these objectives was used descriptive method, and the study was based on a sample (297), distributed on the members of the scale of the disruptive behavior of the owner of " feliciano H Veiga," which was translated into Arabic by The student using the English language teacher and verified the validity and stability, and after the data processors statistically using the test "T" for independent samples through and Point biseral corrélation the program spss version 19. The study concluded the following results: 1. There are no statistically significant relationship between extracurricular activities and disruptive behavior among middle school students. 2. There are no statistically significant differences in the disruptive behavior among sports practitioners and their counterparts in cultural activities. 3. There are no differences in disruptive behavior among female practices for extracurricular activities and their male colleagues practicing them
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18281
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
azizi hajar.pdf761,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.