Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18688
Title: العوامل المحددة للفشل في تعلم البرهان الرياضي لدى تلاميذ الثالثة متوسط – دراسة عامليه على التلاميذ الموهوبين والعاديين بولاية ورقلة -
Authors: بن ساسي, عقيل
عميرة, زينب
Keywords: العوامل المحددة للفشل
البرهان الرياضي
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة عوامل فشل في تعلم البرهان الرياضي لدى تلاميذ سنة ثالثة متوسط والكشف عن مدى تأثرهابتصنيف التلميذ( موهوب /عادي) من خلال طرح تساؤلات الآتية:  ما هي العوامل المحددة للفشل في تعلم البرهان الرياضي لدى تلاميذ الثالثة متوسط؟  هل تختلف عوامل الفشل في تعلم البرهان الرياضي باختلاف تصنيف التلميذ(موهوب /عادي)؟ استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته لطبيعة الموضوع، تمثلت أدوات القياس في تعينات أساتذة الرياضيات، اختبار رافنRaven للذكاء ومقياس العوامل المحددة للفشل في تعلم البرهان الرياضي، تكونت عينة الدراسة من 200 تلميذا وتمت الدراسة بمدينة ورقلة وتقرت في الموسم الدراسي 2017/2018 على تلاميذ سنة الثالثة متوسط. وبعد تحليل النتائج احصائيا باستعمال برنامج SPSS20.0 ، Excel 2010 توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: -العوامل المحددة للفشل في تعلم البرهان الرياضي لدى تلاميذ الثالثة متوسط تتمثل في: أن التلاميذ لا يعرفون طرق و استراتجياتالبرهان الرياضي جيدا،وعدم فهمهم المطلوب من المعطيات، اتباع طريقة واحدة في البرهان وعدم تقييم الأستاذ للتلاميذ أثناء حل تمارين برهان الرياضي. - يوجد اختلاف في العوامل المحددة للفشل في تعلم البرهان الرياضي باختلاف تصنيف التلاميذ الموهوبين والعاديين،حيث يجد التلاميذ الموهوبين صعوبة في استعمال الأدوات الهندسية بشكل صحيح يؤدي إلى فشلهم في تعلم البرهان الرياضي مقارنة بزملائهم العاديين الذين يجدون صعوبة في معرفة تحديد المعلومات ومن أين مكنهم أن يتعلموها وغيرها من عوامل كما يوجد تشابه في بعض العوامل. وقد تمت مناقشة النتائج السابقةعلى ضوء الدراسات السابقة والإطار النظري للدراسة،توصيات وتم اقترح بعض الدراسات وختمت الدراسة بقائمة المراجع والملاحق.
The present study aims to identify the factors of failure in learning the mathematical proof of the average third year students and the extent to which they are influenced by the student's classification (gifted / normal) by asking the following questions: What are the determinants of failure to learn mathematical proof in third-year students? Are the failure factors in learning mathematical proof different from the student's (gifted / normal) classification? The study used the analytical descriptive method for its relation to the nature of the subject. The measurement tools were in the mathematics teacher's assessments, the Raven test for intelligence, and the measure of the factors determining the failure to learn the mathematical evidence. The study sample consisted of 200 students, and was studied in the city of Ouargla. The third is average. After analyzing the results statistically using SPSS20.0, Excel 2010, the study reached the following results: - The factors determining the failure to learn the mathematical evidence of the third students average is: That the students do not know the methods and strategies of mathematical proof well, and lack of understanding of the required data, follow one method of proof and the evaluation of the teacher to the students during the solution of exercises Brouhan athlete. - There is a difference in the factors determining the failure to learn the mathematical proof of the classification of gifted students and ordinary, where the gifted students find it difficult to use the tools correctly, the result of their failure to learn the mathematical proof compared to their colleagues who have a common knowledge of the difficulty in identifying information and where they can learn And other factors as there is a similarity in some factors. The previous results were discussed in the light of the previous studies and the theoretical framework of the study. Recommendations Some studies were suggested and the study was closed with a list of references and supplements.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18688
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
amira zineb.pdf727,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.