Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18856
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorرجم, خالد-
dc.contributor.authorقصة, راضية-
dc.date.accessioned2018-09-13T13:28:39Z-
dc.date.available2018-09-13T13:28:39Z-
dc.date.issued2018-06-10-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18856-
dc.descriptionإدارة الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسةإلىالتعرف على العدالة التنظيمية وعلاقتهابالرضا الوظيفي لدى أساتذة كلية الرياضيات وعلوم المادة، وشملت عينة الدراسة (74) أستاذا من الكلية وتم استخدام المنهج الوصفي لدراسة الموضوع كما تم الاعتماد على مقابلة أجريت مع بعض الأساتذة من نفس عينة الدراسة وكذلك تم الاعتماد على أسلوب الملاحظة والاستبيان والمعالجة الإحصائية عن طريق برنامج spss نسخة 19، وخلصت الدراسة إلى وجود علاقة طردية قوية بين العدالة التنظيمية و الرضا الوظيفي،وخلصت الدراسة كذلك أن مستوى الرضا الوظيفي كان مرتفعا والعدالة التنظيمية أخذت مستوى متوسط،وكذلك من نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الرضا الوظيفي تعزى لمتغير الرتبة والخبرة بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرضا الوظيفي تعزى لمتغير القسم.en_US
dc.description.abstractThis study aims to determine the impact of the regulatory justice on the job satisfaction regarding Mathematics and Material sciences teachers, the sample’s study included (74) teachers from the faculty in which the descriptive approach have been used to study the object, it has also relayed on interviews with some teachers from the same sample and on the approaches of observation, survey and statistical treatment through SPSS program « version 19 ». In fact, the study has included to the impact existence of the regulatory justice on the job satisfaction and it has also included that job satisfaction level was high and the regulatory justice level was intermediate. In addition, the study’s results has included that there was no statistical differences in the job satisfaction level attributable to grade and experience variables otherwise, there was statistical differences in the job satisfaction attributable to the class variable.-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectعدالة تنظيميةen_US
dc.subjectعدالة اجرائيةen_US
dc.subjectregulatory justiceen_US
dc.subjectdealingjusticeen_US
dc.titleالعدالة التنظيمية وعلاقتها بالرضا الوظيفي دراسة ميدانية لأساتذة كلية الرياضيات وعلوم المادة بجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kasa- radia.pdf2,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.