Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18863
Title: تقييم جودة الخدمات التعليمية لمؤسسات التكوين الخاصة من وجهة نظر الطلبة دراسة حالة المعهد العالي للتسيير ورقلة
Authors: أحـــــــــمد رمـــــــــــــزي, صــــياغ
جمال, دراوي
Keywords: جودة الخدمة
جودة الخدمات التعليمية
Servperf
رضا الطالب
المعهد العالي للتسيير ورقلة
Quality of Service
Quality of Educational Services
Student Satisfaction
Issue Date: 2-Jun-2018
Abstract: هدفت الدراسة إلى قياس جودة خدمات التكوين في القطاع الخاص، أي التعرف على مستوى جودة الخدمات التعليمية في المعهد العالي للتسيير ورقلة من وجهة نظر الطلاب أنفسهم وهم أهم فئة مستفيدة من خدمات المعهد، وتم الاعتماد في الدراسة الحالية على نموذج الاتجاهات للأداء الفعلي للخدمة (Service Performance) و الذي يعرف إختصارا بـ Servperf لكل من (Cronin & Taylor) باعتبار هذا المقياس مناسبا لقياس مستوى جودة الخدمات في المؤسسات التعليمية. لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام استبانة شملت 19 فقرة في الجانب الظري و 45 فقرة في أداة القياس و التي شملت ستة أبعاد، لجمع البيانات الأولية، حيث تمت المعالجة الإحصائية لـ 104 إستمارة إستبانة ، وذلك باستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية التي توفرها الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS. وقد تبين من خلال الدراسة أن التقييم الطلبة لجودة الخدمات التعليمية من خلال المؤشرات الخاصة بالتقييم تختلف من طالب لأخر، كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة( 0.05(α = نحو مستوى جودة الخدمات التعليمية الفعلية المدركة كما يدركها طلبة المعهد العالي للتسيير ورقلة طبقا لمقياس جودة الخدمة (SERVPERF) حسب جميع المتغيرات الديمغرافية، و بالتالي إمكانية استخدام هذا المقياس لتحسين مستوى الخدمات المقدمة، و بحسب النتائج المحصل عليها تعد جودة الخدمات التعليمية في المعهد العالي للتسيير ورقلة مقبولة إلى حد ما.
The study aimed at measuring the quality of the training services in the private sector, which means, the quality of the educational services at the Higher Institute of Management Ouargla. The study was conducted from the perspective of the students themselves and they are the main beneficiaries of the services of the Institute. The current study is based on the service performance model (Cronin & Taylor) that is known by the abbreviation (servperf), which defines the level of service quality in the educational institutions. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was used, consisting of 19 paragraphs in the theoretical side and 45 in the measuring instrument, which included six dimensions, for the collection of primary data. The statistical processing of 104 questionnaires was done by using a set of statistical methods provided by the Statistical Package for Social Sciences. The study found that the evaluation of the quality of educational services through the evaluation indicators, varies from one student to another, and that there are no statistically significant differences at the level of (α =0.05) towards the quality of actual educational services perceived as realized by the students of the Higher Institute of Management Ouargla (SERVPERF) according to all demographic variables. Therefore, it is possible to use this measure to improve the level of services provided. According to the results achieved, the quality of the educational services at the Higher Institute of Management Ouargla is fairly acceptable
Description: نسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18863
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
drawi-djamel.pdf3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.